Miasto podpisało umowę na realizację przedsięwzięcia z wykonawcą, który zaprojektuje, dostarczy i uruchomi Inteligentny System Transportowy w Świnoujściu. Urząd Miejski na własne potrzeby określił to rozwiązanie mianem Systemu Zarządzania Ruchem (SZR). Realizację podzielono na 5 etapów.
W ramach pierwszego etapu odbędą się prace projektowe, dotyczące wszystkich kolejnych etapów wdrożenia. Dzięki temu, już na samym początku realizacji przedsięwzięcia zostanie odpowiednio zaplanowana budowa całej, niezbędnej infrastruktury oraz integracja podsystemów ze wszystkich etapów. W drugim etapie wybudowane i wdrożone zostaną: podsystem sterowania ruchem drogowym, podsystem informacji dla kierowców, aplikacja centralna oraz wyposażenie i adaptacja pomieszczeń Centrum Zarządzania Ruchem, zlokalizowanych w budynku BCO, przy ul. Karsiborskiej. W ramach tego etapu zostaną przeprowadzone również szkolenia pracowników w zakresie obsługi systemu.
Realizacja pierwszego i drugiego etapu trwać będzie do 10 miesięcy od podpisania umowy. Do podsystemu sterowania ruchem drogowym zostaną włączone wszystkie skrzyżowania w Świnoujściu. Przeprowadzona zostanie ich modernizacja oraz instalacja urządzeń terenowych. Zbudowana zostanie również nowa sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Fińskiej, Duńskiej i Skandynawskiej. Podsystem informacji dla kierowców obejmie: tablice zmiennej treści (VMS), które będą informowały m.in. o utrudnieniach drogowych, zalecanym objeździe, czy zamknięciu tunelu. Zamontowane zostaną także kamery ANPR, czyli urządzenia rozpoznające tablice rejestracyjne. Staną one na przejściu granicznym Garz-Ahlbeck oraz przeprawie promowej Warszów. Całość zostanie połączona podsystemem transmisji danych, a nadzór będzie prowadzony w Centrum Zarządzania Ruchem.
– Cieszymy się, że po raz kolejny będziemy mieć wkład w poprawę sprawności ruchu drogowego w Świnoujściu. Przypomnę, że w marcu podpisaliśmy też umowę na realizację Odcinkowego Pomiaru Prędkości w tunelu pod Świną. ITS w Świnoujściu ułatwi codzienne przejazdy nie tylko kierowcom, ale docelowo także pasażerom komunikacji miejskiej. System będzie miał istotne znaczenie dla realizacji przejazdów, szczególnie przez najbardziej ruchliwe odcinki i skrzyżowania. Z kolei podsystem informacji dla kierowców stworzy możliwość nie tylko oszczędności czasu, ale także poprawi płynność ruchu. Sprawne przemieszczanie się do celu oznacza również korzyści dla środowiska. Pojazdy, które nie stoją na skrzyżowaniach i nie kluczą w poszukiwaniu miejsca parkingowego, po prostu emitują do atmosfery mniej szkodliwych związków – mówi wiceprezes firmy Sprint, Waldemar Matukiewicz.
– System Zarządzania Ruchem w Świnoujściu będzie udogodnieniem dla wszystkich mieszkańców miasta, nie tylko tych zmotoryzowanych. Dlatego w kolejnych etapach realizacji, w ramach prawa opcji, ujętych w tej umowie, przewidujemy rozbudowę systemu o kolejne jego elementy. Będą to m.in. podsystemy priorytetu dla pojazdów transportu zbiorowego oraz podsystem informacji pasażerskiej. Ważną rolę odegrają też kamery wizyjne, które pojawią się już w pierwszych etapach realizacji, a cały podsystem wizyjny planujemy w przyszłości rozbudować, z wyłonionym przez nas wykonawcą. Reasumując, cały SZR to wielka inwestycja w poprawę jakości życia w mieście – mówi wiceprezydent Świnoujścia, Barbara Michalska.
Kolejne etapy realizacji mogą zostać podjęte w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. Etap 3 dotyczy montażu i uruchomienia podsystemu wizyjnego, czyli mówiąc prościej – sieci kamer monitoringu. Urządzenia pojawią się na skrzyżowaniach w 12 lokalizacjach. Podsystem zostanie też zintegrowany z oprogramowaniem w Centrum Zarządzania Ruchem. Etap 4 obejmuje montaż i uruchomienie podsystemu informacji parkingowej (detektory, tablice informacyjne) oraz integrację z wybudowanym systemem ITS. Etap 5, dotyczy komunikacji miejskiej, będą to podsystemy priorytetu dla pojazdów transportu zbiorowego oraz dynamicznej informacji pasażerskiej. Korzystający z transportu zbiorowego uzyskają udogodnienie w postaci interaktywnych tablic informacyjnych, które ułatwią planowanie podróży i przesiadki.
Całkowita wartość projektu (wszystkich etapów łącznie) wyniesie: 18 430 955,91 zł brutto.
Źródło: IP