Do 9 marca 2022 r. trwają konsultacje społeczne projektu nowego rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów.
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z nowelizacji Prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw z 2020 r., którą zmieniono delegacje i wytyczne do wydania przez ministra właściwego do spraw transportu rozporządzenia. Przygotowując projekt rozporządzenia planowane jest uwzględnienie zmian przepisów wynikających z tzw. „pakietu deregulacyjnego”, które wchodzą w życie 4 września 2022 r., tj.:
- zniesienia obowiązku wydawania karty pojazdu oraz rezygnacji z obowiązku posiadania nalepki kontrolnej,
- konieczności określenia wzorów stosowanych formularzy związanych z rejestracją i czasową rejestracją pojazdów, w tym wzoru wniosku o rejestrację, czasową rejestrację, wyrejestrowanie pojazdu i wzoru decyzji o rejestracji, czasowej rejestracji albo wyrejestrowaniu pojazdu, zawiadomienia o nabyciu lub zbyciu pojazdu a także wzoru wniosku o wydanie: wtórnika dowodu rejestracyjnego, wtórnika pozwolenia czasowego, nowego dowodu rejestracyjnego, wtórnika tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz nowego dowodu rejestracyjnego i tablic (tablicy) rejestracyjnych z nowym numerem rejestracyjnym, a także wzoru wniosku o wydanie dodatkowej zalegalizowanej tablicy rejestracyjnej do oznaczenia bagażnika dla pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zaświadczenia potwierdzającego dane zawarte w utraconym dowodzie rejestracyjnym (zmiana delegacji art. 76 ust. 1 pkt 1 Prawa o ruchu drogowym).
Projekt rozporządzenia stanowi zarówno kontynuację dotychczasowego stanu prawnego w zakresie rejestracji i oznaczania pojazdów jak również wprowadza nowe rozwiązania. Opracowując projekt wzięto pod uwagę:
- konieczność rozszerzenia pojemności rejestracyjnej dla tablic rejestracyjnych zmniejszonych, w związku ze zgłaszanym przez niektóre organy rejestrujące wyczerpywaniem się pojemności rejestracyjnej dla tych tablic;
- wprowadzenie zmniejszonych tablic rejestracyjnych zabytkowych oraz zabytkowych tablic motorowerowych, co było przedmiotem wniosków ze strony środowisk posiadaczy pojazdów zabytkowych.
Ponadto w projekcie rozporządzeniu:
- zrezygnowano z możliwości umieszczania wniosków o dodatkową tablicę rejestracyjną oraz o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego na odwrocie wniosku o rejestrację pojazdu w związku z ujęciem niniejszych kwestii we wzorach stanowiących załączniki do rozporządzenia;
- zmieniono katalog dokumentów potwierdzających prawo własności, nadal jednak będzie to katalog otwarty. Zmiana ta związana jest z wnioskiem Ministra Finansów o ujednolicenie katalogu dokumentów z katalogiem proponowanym w nowelizacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowych;
- zrezygnowano z wymogu składania wraz z wnioskiem o wyrejestrowanie pojazdu z powodu kradzieży zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu albo postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży pojazdu wystawione przez właściwy organ, funkcjonujących bez wymogu ustawowego.
Projekt dostępny jest tutaj.