Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął, że zbiorniki fermentacyjne oraz zbiorniki magazynowania końcowego stanowią budowlę, nawet jeżeli posiadają cechy budynku. Z tych względów podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Skąd taka konkluzja?
Sąd wskazał, że legalne definicje budynku i budowli zostały zawarte w art. 1 a ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W świetle tych przepisów budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Natomiast budowla oznacza obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury.
Mając na względzie przytoczone powyżej przepisy Sąd uznał, że zbiorniki farmaceutyczne i zbiorniki magazynowania końcowego stanowią budowlę, nie zaś budynek. Zostało to uzasadnione ciągiem technologicznym biogazowni, wzajemnym przenikaniem poszczególnych elementów, wśród których są rzeczone zbiorniki, a także ich połączeniem siecią rurociągów i przewodów.
Tym samym, jak podkreślił NSA, dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości inaczej postrzegać należy, jako przedmiot opodatkowania, klasyczny budynek magazynowy, który wykorzystywany jest w praktyce gospodarczej jako zbiornik (np. zboża i innych materiałów sypkich). Jego wyróżniającą cechą techniczną jest powierzchnia użytkowa (podlegać on winien opodatkowaniu jako budynek). Z kolei odmiennie należy traktować obiekt budowlany, który zaprojektowany został i zrealizowany wyłącznie jako pojemnik (zbiornik) określonych produktów sypkich, ciekłych bądź gazowych.
Podsumowując, NSA stwierdził, że wyjątkowa specyfika takich budowli jak zbiorniki, których podstawowym parametrem technicznym jest przestrzeń (pojemność) wyrażona fermentatorem i zbiornikami magazynowania końcowego, nie zaś powierzchnia użytkowa nakazuje traktować je jako budowle podlegające opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy podatkowej.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 stycznia 2022 r., sygn. III FSK 1953/21
Źródło: CBOSA