Szwedzki system oznakowania pojazdów nie zawiera informacji o miejscu ich rejestracji. Jeden rzut oka na tablicę rejestracyjną pozwala natomiast na ustalenie, kiedy dany pojazd powinien być poddany badaniu technicznemu.
Numer rejestracyjny pojazdu składa się z trzech liter i trzech cyfr, przy czym wszystkie litery i dwie pierwsze cyfry stanowią numer porządkowy – nie powiązany w żaden sposób z miejscem rejestracji pojazdu. W numerach rejestracyjnych nie stosuje się liter I, Q, V, Å, Ä and Ö – albo ze względu na możliwość ich łatwego pomylenia, albo ze względu na fakt, że są literami specyficznymi dla szwedzkiego alfabetu. Szwedzka Administracja Transportu sporządziła wykaz 91 kombinacji literowych, które nie są nadawane – ze względu na ich znaczenie w języku szwedzkim. Na liście tej znajdują się np. APA (małpa), DUM (głupi), FUL (brzydki), GAY, NRP (skrót partii politycznej – Nordiska Rikspartiet), SEX, UFO, USA.
Ostatnia cyfra numeru rejestracyjnego oznacza środkowy miesiąc pięciomiesięcznego okresu, w czasie którego pojazd powinien przejść badanie techniczne (np. ostatnia cyfra „3” – marzec oznacza, iż pojazd powinien przejść badanie techniczne między styczniem a majem). W kodowaniu pominięte zostały miesiące maj i czerwiec (co oznacza, że po 4 – kwiecień, 5 oznacza lipiec, 6 – sierpień, itd.) – w celu zmniejszenia liczby badań technicznych jakie wypadałyby na okres letni.
Numer rejestracyjny jest związany z pojazdem przez cały okres jego eksploatacji – sprzedaż pojazdu w granicach kraju nie pociąga za sobą przerejestrowania pojazdu.
Na standardowych tablicach rejestracyjnych numer rejestracyjny zapisany jest czarnymi znakami na białym tle. Do 1 stycznia 2010 roku na tylnej tablicy rejestracyjnej między blokiem liter a blokiem cyfr wklejana była naklejka potwierdzająca opłacenie podatku drogowego i uiszczenie ubezpieczenia.
Tablica rejestracyjna może zawierać euroband, lecz nie jest to obowiązkowe. Tablice z euro bandem są o 40 mm szersze od tych, które są go pozbawione. Dopuszczalne jest również wydawanie tablic w wymiarach „amerykańskich” – w tym przypadku euroband nie jest przewidziany.
W systemie szwedzkim przewidzianych jest kilka typów specjalnych tablic. I tak:
- pojazdy przerejestrowane na taksówki zachowują swój dotychczasowy numer rejestracyjny, jednakże otrzymują nowe tablice rejestracyjne z czarnymi znakami na żółtym tle z literą „T” z prawej strony;
- tablice tymczasowe (importowe lub eksportowe) mają białe znaki na czerwonym tle. Zachowane jest następstwo numerów – pojazd sprowadzany do Szwecji po rejestracji otrzymuje numer rejestracyjny zgodny z numerem z tablic tymczasowych. Tablice tymczasowe mają oznaczony termin upływu ich ważności – z lewej strony dzień i miesiąc, z prawej – rok;
- tablice dealerskie mają czarne znaki na zielonym tle. Numer rejestracyjny składa się z trzech liter i trzech cyfr. Tablice tego typu nie są powiązane z pojazdem, lecz z właścicielem pojazdu – mogą być zatem stosowane sukcesywnie na kolejnych samochodach. Tablice takie są używane na pojazdach nie posiadających rejestracji, ewentualnie takich, które nie przeszły badań technicznych. Pojazdy na tablicach dealerskich nie wymagają odrębnej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej; do zawarcia takiej umowy jest natomiast zobowiązany podmiot, na rzecz którego tablica została wystawiona;
- tablice dyplomatyczne mają czarne znaki na niebieskim tle. Przyjęty w Szwecji system oznakowania odbiega od większości stosowanych w Europie. Numer rejestracyjny składa się z dwóch liter oznaczających przynależność pojazdu, trzech cyfr, a wreszcie litery oznaczającej status pojazdu. Litery oznaczające przynależność pojazdu są przyznane poszczególnym państwom i organizacjom międzynarodowym zgodnie z ich alfabetyczną kolejnością w języku francuskim. Zgodnie z tą zasadą pierwsze w kolejności oznaczenie „AA” przysługuje RPA (fran. Afrique du Sud). Polsce przysługuje oznaczenie „CY”. Wyróżnia się 9 możliwości statusu pojazdu – w odróżnieniu od większości krajów, opierających się na trójpodziale, np. końcowa litera „A” oznacza ambasadora, „B” – pojazd ambasady, „C” – pojazd korpusu dyplomatycznego, „D” – pojazd personelu administracyjnego lub technicznego ambasady;
- tablice wojskowe mają żółte znaki na czarnym tle. Numer rejestracyjny składa się z sześciu cyfr i jest przyznawany w strukturach administracji wojskowej – bez udziału cywilnej administracji.