Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obwodnica Częstochowy w ciągu A1 udostępniona

Obwodnica Częstochowy w ciągu A1 udostępniona fotolia.pl

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, od 23 grudnia 2019 r. kierowcy mogą korzystać z nowego odcinka A1, w tym również 4-kilometrowego fragmentu od węzła Częstochowa Blachownia do Częstochowa Południe. Udostępniona do ruchu została trasa główna. Ponadto zapewniono pełną funkcjonalność węzłów Częstochowa Północ i Częstochowa Południe. Węzły Częstochowa Blachownia i Częstochowa Jasna Góra udostępnimy dla ruchu w późniejszym terminie, po zakończeniu niezbędnych prac.

Tempo prac godne podziwu

W ciągu 150 dni, łącznie z niedzielami, zrealizowano roboty o łącznej wartość ponad 400 mln zł. W szczytowym okresie na budowie pracowało ponad 1000 osób, w tym ponad 800 pracowników fizycznych wraz z operatorami sprzętu i kierowcami oraz około 200 osób personelu wykonawcy. Pracowano po 16 godzin na dobę, 7 dni w tygodniu, a przy niektórych robotach bez przerwy.

Ułożono 330 tys. mkw. nawierzchni z betonu cementowego, 200 tys. mkw. nawierzchni bitumicznych oraz wykonano 500 tys. m sześciennych wykopów i nasypów. To przełożyło się na ok. 20 km dwujezdniowej autostrady. Dokończono budowę 25 obiektów mostowych, wykonano pięć przepustów skrzynkowych i dokończono budowę 30 przepustów na trasie głównej autostrady A1. Wykonano podziemny zbiornik retencyjny, 50 km umocnionych rowów drogowych i 10 km kanałów deszczowych. Zamontowano 3600 słupów ekranów akustycznych o łącznej masie 900 ton.

Zakres korzyści

Nowo wybudowana autostrada zlokalizowana jest w powiatach częstochowskim, kłobuckim, na terenach gmin Mykanów, Rędziny, Blachownia, Kłobuck i miasta Częstochowa. Dzięki udostępnieniu 24 km autostrady znacznie skróci się czas potrzebny na ominięcie Częstochowy – i to pomimo tego, że do zakończenia wszystkich prac będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Obwodnica Częstochowy połączy się z oddanym w tym roku 33-kilometrowym odcinkiem do Pyrzowic, a dalej kierowcy mogą dojechać A1 do granicy z Czechami w Gorzyczkach.

Co jeszcze pozostanie do wykonania?

Kolejne postępowania przetargowe wyłonią wykonawców, którzy wybudują ekrany akustyczne wzdłuż jezdni udostępnionego odcinka, dokończą prace na węzłach wraz z ich oświetleniem, na miejscach obsługi podróżnych oraz obwodzie utrzymania autostrady, a także wykonają prace porządkujące teren wokół autostrady.

Ponadto w realizacji jest pozostałych pięć odcinków, które pozwolą połączyć autostradę A1 w całość. W budowie jest blisko 81 km między węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy (w śladzie istniejącej autostrady A1 i drogi krajowej nr 1). Prace realizowane są w podziale na pięć kontraktów, a na całej długości powstaną dwie jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, po trzy pasy ruchu. Pierwszymi odcinkami pojedziemy w 2021 roku, a całość zostanie sfinalizowana w 2022 roku. Wtedy też pokonanie całej 580-kilometrowej trasy od Gdańska do granicy z Czechami zajmie niespełna pięć godzin.

Źródło: www.gddkia.gov.pl

Czw., 26 Gr. 2019 1 Komentarz Dodane przez: Bartłomiej Zydel

Komentarze

Radek
0 # Radek 2019-12-31 10:12
Pomiędzy Częstochową a Tuszynem jest tragedia. Dziury, wąskie pasy ruchu, pachołki, betonowe zapory, stalowe płotki. W przypadku wypadku czy awarii auta nie ma gdzie zjechać prze kilka kilometrów. Na dawnym odcinku A1 Piotrków - Tuszyn nic się nie dzieje, a rozkopany jest cały pas ruchu w jedną stroną (tzn, dwa + awaryjny). I tak jest na całej długości.
Najgorsze jest to, że ruch puszczono 1 - 2 pasami, w tym na dawnym pasie awaryjnym, a ubytków w nawierzchni (dziur, wyrw, nierówności) nikt nie uzupełnił i nie naprawił. Wyraz ignorancji.
| | |