Liczba pojazdów zarejestrowanych w Finlandii pozwala na stosowanie względnie krótkich numerów rejestracyjnych. Nie wpływa to jednak na liczbę typów tablic rejestracyjnych, których – przy uwzględnieniu wszystkich wariantów wymiarów – jest 28.
Numer rejestracyjny pojazdu w Finlandii składa się z dwóch lub trzech liter po których następuje liczba – co najwyżej trzycyfrowa, przy czym liczba ta nie może zaczynać się od cyfry 0; podobnie 0 nie może być jedyną cyfrą w liczbie. Obecnie kod literowy nie nawiązuje do miejsca rejestracji, natomiast niektóre litery zostały zastrzeżone dla określonych typów pojazdów. I tak: pojazdy zabytkowe mają numery rejestracyjne zaczynające się od litery M, zaś przyczepy – od liter P lub W. Numery rejestracyjne motocykli – począwszy od jesieni 2008 roku – mają odwrotną kolejność – najpierw występuje co najwyżej trzycyfrowa liczba, a następnie dwie lub trzy litery. W przypadku tablic jednorzędowych między literami a cyframi używany jest myślnik – charakteryzujący się jednak bardzo małą długością (na niektórych tablicach rejestracyjnych przybiera on wręcz postać kropki).
Standardowe tablice rejestracyjne mają czarne znaki na białym tle. Standardowo posiadają one euroband z międzynarodowym wyróżnikiem Finlandii (FIN), jednakże na wniosek może zostać wydana tablica rejestracyjna bez unijnego paska. Co ciekawe – istnieje możliwość wydania tablicy w starym stylu (białe znaki na czarnym tle z białą obwódką). Tablicę taką mogą otrzymać pojazdy, w odniesieniu do których spełnione są sumarycznie trzy warunki:
- Pojazd był już niegdyś zarejestrowany na tablicy tego typu
- Posiadany wówczas numer rejestracyjny nie został przyznany żadnemu innemu pojazdowi, jak również nie zaczynał się od litery M
- System informatyczny o pojazdach w Finlandii posiada informację o poprzednim numerze rejestracyjnym
W Finlandii obowiązkowi rejestracji podlegają skutery śnieżne. Mają one numer rejestracyjny (dwie lub trzy litery i co najwyżej trzycyfrowa liczba) uwidoczniony na żółtej tablicy rejestracyjnej z czarnymi znakami i taką obwódką. Identyczne kolory tablicy, ale numer rejestracyjny zapisany w odwrotnej kolejności mają traktory i inne pojazdy o charakterze maszyn roboczych. Na takich tablicach nie stosuje się eurobandu.
Wśród specjalnych typów tablic rejestracyjnych wymienić należy:
- tablice eksportowe charakteryzujące się czerwonym paskiem z prawej strony tablicy na którym białymi znakami zapisany jest miesiąc (w górnej części) i rok (w dolnej części) wygaśnięcia rejestracji. Numer rejestracyjny składa się z jednej litery i cyfry – nie więcej niż czterocyfrowej w przypadku pojazdów samochodowych i nie więcej niż dwucyfrowej w przypadku motocykli;
- tablice tymczasowe dealerskie mają żółte tło z czarnymi znakami i czarną obwódką. Z lewej strony tablicy znajduje się zapisane pionowo słowo KOE („Test”). Numer rejestracyjny składa się z litery i co najwyżej trzycyfrowej liczby. Wydawane są na potrzeby przedsiębiorstw;
- tablice tymczasowe mają białe tło z czerwonymi znakami. Numer rejestracyjny składa się z dwóch znaków i czterocyfrowej liczby;
- tablice pojazdów dyplomatycznych mają niebieskie tło z białymi znakami i białą obwódką. Numer rejestracyjny w przypadku personelu dyplomatycznego składa się z oznaczenia „CD” i co najwyżej czterocyfrowej liczby, zaś w przypadku personelu techniczno-administracyjnego ambasad – z oznaczenia „C” i co najwyżej pięciocyfrowej liczby.
Warto dodać, że samochód Prezydenta Finlandii zamiast alfanumerycznej tablicy rejestracyjnej ma tablicę z herbem Finlandii.
Komentarze