Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ustawa o kierujących pojazdami - co będzie kontrolował starosta sąsiedni?

Ustawa o kierujących pojazdami - co będzie kontrolował starosta sąsiedni? fotolia.pl

Zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy i kierujących pojazdami, która wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r. starosta powiatu na obszarze którego zlokalizowana jest infrastruktura ośrodka szkolenia kierowców  wpisany do rejestru w innym powiecie  kontroluje ten ośrodek:

  1. co najmniej raz w roku lub 
  2. jeżeli na nieprawidłowy przebieg szkolenia wskazują złożone na ośrodek skargi, lub 
  3. na wniosek starosty, który wpisał ośrodek szkolenia kierowców do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców.

Na tle tak sformułowanego przepisu może pojawić się wątpliwość jaki powinien być zakres kontroli przeprowadzanej przez takiego starostę. Z literalnego brzmienia wprowadzania do ust. 2 art. 44 wynika, że będzie on uprawniony do kontroli całego ośrodka szkolenia kierowców a nie tylko infrastruktury zlokalizowanej na terenie powiatu. W mojej ocenie jednak uwzględniając pozostałe przepisy ustawy o kierujących pojazdami w zakresie nadzoru, kontrola powinna się ograniczyć do kontroli infrastruktury.

Starosta, o którym wyżej nie będzie posiadał praktycznie żadnych narzędzi właściwych dla prowadzenia skutecznego nadzoru. Wydawanie zaleceń pokontrolnych czy zakaz prowadzanie działalności regulowanej zostały przyznane do kompetencji starosty właściwego dla dokonania wpisu w rejestrze przedsiębiorców prowadzących OSK (art. 43 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy). W art. 44 ust. 7 wprost wskazano, że w przypadku gdy protokół kontroli dotyczy infrastruktury OSK prowadzonego przez przedsiębiorcę wpisanego na terenie innego powiatu do rejestru przedsiębiorców prowadzących OSK, starosta dokonujący kontroli przesyła ten protokół, w terminie 7 dni od jej zakończenia, organowi prowadzącemu rejestr, w którym ten przedsiębiorca jest wpisany. Jednocześnie żadne inny przepis ustawy nie reguluje co miałoby się stać gdyby kontrola nie ograniczała się tylko do infrastruktury OSK na danym powiecie. Również z praktycznego punktu widzenia ograniczenie kontroli do infrastruktury OSK na obszarze powiatu ma znaczenie.

Przykład: przedsiębiorca prowadzi OSK, którego infrastruktura zlokalizowana jest na obszarze 6 różnych powiatów. Gdyby przyjąć, że każdy ze starostów z tych sześciu powiatów zobowiązany jest do kontroli całego OSK oznaczałoby to, że co najmniej sześć kontroli przedsiębiorcy w ciągu roku, która obejmowała by ten sam zakres.

Na zakończenie warto również wskazać, że starosta właściwy do dokonania wpisu w rejestrze OSK ma możliwość „zlecenia” staroście powiatu gdzie zlokalizowana jest infrastruktura ośrodka przeprowadzenie kontroli. Takiego uprawnienia ustawa nie przyznaje natomiast starostom, o których mowa w artykule, co również wskazuje, że kontrola powinna się ograniczać tylko do obszaru powiatu.

Wt., 30 Sp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel