Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym do nowelizacji

Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym do nowelizacji fotolia.pl

Ustawowe określenie źródeł finansowania, wprowadzenie możliwości stosowania przez organizatora prawa wyłącznego i odroczenie wejście w życie przepisów dotyczących ulgowych biletów tylko przez operatora przez dwa lata.

To postulaty Konwentu Powiatów Województwa Łódzkiego ujęte w stanowisku podjętym 14 kwietnia br. w Spale.

Starostowie przypominają w nim o konsekwencjach wynikających z wyznaczenia jako organizatorów przewozów transportem publicznym jednostek samorządu terytorialnego. To przede wszystkim nowe obowiązki, takie jak wygospodarowanie odpowiednich środków finansowych oraz zwiększenie nakładów pracy, czego następstwem będzie potrzeba zatrudnienia pracowników do zarządzania transportem publicznym. Przy jednostkach dysponujących ograniczonymi budżetami jest to zadanie „wręcz niewykonalne”. Wspominają też o kwestii sporządzenia planu transportowego, w tym i o tym, że powiaty mniejsze nie muszą ich opracowywać. - Jednakże wobec rozbieżnych interpretacji możliwości późniejszego uzyskania refundacji kosztów ulgowych przejazdów w przypadku braku tego dokumentu, nasuwa się wątpliwość zwrotu poniesionych kosztów – zauważają starostowie. Ostrzegają też, że wdrożenie postanowień ustawy bez stosownej nowelizacji będzie skutkować ograniczeniem od 1 stycznia 2017 r. ustawowych uprawnień pasażerów do ulgowych i bezpłatnych przejazdów. – Będzie to rodzić słuszne niezadowolenie i krytykę ze strony społeczeństwa. Wobec tego należy rozumieć, iż każdy organizator publicznego transportu zbiorowego będzie zobligowany do tworzenia zrównoważonego planu transportowego, co będzie wiązało się z pozyskaniem odpowiednich środków finansowych – wynika ze stanowiska.

Oceniają też, że istnieje niezgodność prawa krajowego z unijnym w zakresie możliwości stosowania prawa wyłącznego.

- Powiaty nie są przygotowane do realizacji zadań m.in. z powodu braku odpowiednich zasobów ludzkich oraz organizowania i planowania publicznego transportu zbiorowego, ponadto nie posiadają środków finansowych w swoich budżetach – podsumowują. Dlatego za niezbędną uznają nowelizację ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie ustawowego określenie źródeł finansowania, wprowadzenia możliwości stosowania przez organizatora prawa wyłącznego i odroczenia wejście w życie przepisów dotyczących ulgowych biletów tylko przez operatora przez dwa lata.

Sob., 23 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska