Mobilność miejska i wykorzystanie rowerów, to główne tematy nieformalnego spotkania ministrów transportu państw europejskich w Luksemburgu. Ministrowie przyjęli deklarację promocji roweru, jako środka transportu przyjaznego środowisku.
W deklaracji, przygotowanej przez prezydencję luksemburską, wskazuje się na pozytywne aspekty transportu rowerowego: wpływ na redukcję emisji gazów cieplarnianych, zmniejszenie zatłoczenia i hałasu w miastach, zmniejszenie wydatków na infrastrukturę, tworzenie nowych miejsc pracy i rozwój nowych technologii, zwiększenie efektywności energetycznej oraz poprawę stanu zdrowia społeczeństwa poprzez obniżenie wskaźnika zachorowalności i śmiertelności. Polska zgłaszając uwagi do deklaracji podkreśliła, że nie widzi potrzeby przygotowania osobnej strategii UE dla transportu rowerowego, wskazując, że transport rowerowy jest już elementem polityki transportowej i stanowi integralny komponent zrównoważonej mobilności w miastach. Nasz kraj zgodził się również z tymi państwami członkowskimi, które akcentowały przyjęcie zasady pomocniczości w odniesieniu do transportu rowerowego.
W Polsce rower popularny
Polacy kupują około 1 mln nowych rowerów rocznie, a 64 proc. polskich gospodarstw domowych posiada przynajmniej jeden rower. Dużą popularnością cieszą się systemy rowerów miejskich, które funkcjonują już w wielu polskich miastach (Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie, Szczecinie, Lublinie, Katowicach, Bydgoszczy) i planowane są w kolejnych (Olsztynie, Łodzi). Największy operator wypożyczalni odnotował w sierpniu tego roku 3 miliony wynajmów. Promowanie komunikacji pieszej i rowerowej jest jednym z działań polskiej Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku w zakresie transportu miejskiego. Obecnie prowadzone są prace nad dostosowaniem infrastruktury do wymogów transportu rowerowego. W życie weszło rozporządzenie ws. znaków i sygnałów drogowych zawierające rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo rowerzystów oraz usprawniające projektowanie organizacji ruchu i ruch pojazdów rowerowych. Zmieniane będzie też rozporządzenie dotyczące przepisów techniczno-budowlanych dla części drogi przeznaczonej dla pieszych i rowerzystów.
Długość rowerowych szlaków turystycznych w Polsce w 2014 r. wynosiła ponad 18 tys. km, a długość ścieżek rowerowych ponad 9 tys. km. Jednym z ciekawszych realizowanych przedsięwzięć w tym zakresie są „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”, które obejmują 2 tys. km tras zlokalizowanych w pięciu województwach. Wartość projektu to blisko 300 mln zł, z czego 236,3 mln zł to dofinansowanie ze środków unijnych. Wartość nakładów na inwestycje związane z transportem rowerowym z funduszy na okres 2014-2020, szacowana jest na 375,5 mln euro.
Źródło: mir.gov.pl