W Polsce testowany jest asfalt, który ma wytrzymać na drodze bez zniszczenia pół wieku. Do tej pory gwarancją na odporność asfaltu na zniszczenie wynosiła 17 lat. Dzięki zastosowaniu nowej technologii, asfalt - nazywany też "kosmicznym" - może wytrzymać 3 razy dłużej. Eksperymentalną nawierzchnię, po raz pierwszy w Europie, położono na budowanej drodze ekspresowej S8 koło Warszawy.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad, innowacyjną technologię wykorzystano na budowanym fragmencie drogi ekspresowej S8 Opacz - Janki Małe - Paszków, tj. "wylotówce" z Warszawy w kierunku Krakowa i Katowic. Drogą z al. Krakowskiej na Kraków i Katowice przejeżdża dziennie ok 60 tys. samochodów. Wg szacunków GDDKiA, dzięki nowej trasie, w znacznym procencie budowanej poza obecnie obowiązującym ciągiem komunikacyjnym, ruch od ul. Łopuszańskiej do Raszyna ma spaść nawet o 25 tys. pojazdów. Ułożony został tam pierwszy, blisko 150-metrowy, testowy odcinek. Przez najbliższe dwa-trzy tygodnie specjaliści z laboratoriów GDDKiA oraz wykonawca będą badali tę część budowy.
Wydłużona żywotność drogi
Wykonawca zaproponował rozwiązania niestosowane jeszcze dotąd na żadnej z polskich, a nawet europejskich dróg. Jego laboratoria od 2008 roku prowadziły testy nad opracowaniem takiej konstrukcji nawierzchni asfaltowej, której żywotność zostałaby wydłużona z 20 do około 50 lat oraz sprawiła, że będzie ona bardziej elastyczna i odporna na zmęczenie oraz starzenie. Wykonawca zagwarantuje rekordowy, 18-letni okres gwarancji dla tej nawierzchni. Do budowy warstwy uzyto pecjalnego asfaltu o wyjątkowych parametrach właściwych, zarówno w wysokich, jak i w niskich temperaturach oraz o wyjątkowej odporności na "zmęczenie", spowodowane cyklicznym obciążaniem drogi. Kluczem alternatywnej technologii jest przede wszystkim innowacyjne podejście do samej konstrukcji nawierzchni. - Niewielka zmiana układu warstw powoduje zupełnie inne zachowanie się całej konstrukcji. Asfaltowa warstwa podbudowy ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia trwałości konstrukcji. To tam powstają największe odkształcenia rozciągające, będące wynikiem poruszania się po drodze pojazdów ciężkich, powodujące powstawanie spękań zmęczeniowych. "Uelastycznienie" tej warstwy, poprzez zastosowanie m.in. specjalnego asfaltu, wykorzystywanego do tej pory tylko do warstw ścieralnych, o podwyższonych parametrach funkcjonalnych, sprawia, że ta część nawierzchni jest kilkakrotnie odporniejsza na powstawanie w niej uszkodzeń – wyjaśnia Igor Ruttmar z ośrodka badawczego.
Źródło: onet.pl