W okresie 2014-2020 samorząd Województwa Podkarpackiego zamierza przeznaczyć łącznie 5 mld zł na inwestycje w infrastrukturę transportową, po połowie na drogi i kolej. Główne rodzaje zaplanowanych przedsięwzięć drogowych, to budowa obwodnic miast, łączników autostradowych oraz drogi ekspresowej S19. Ale będą też pieniądze na drogi lokalne. Projekty mają być finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego oraz programów krajowych: PO Polska Wschodnia oraz PO Infrastruktura i Środowisko w ramach Kontraktu Terytorialnego.
Na drogi
W ramach RPO na lata 2014-2020 samorząd województwa chce zrealizować inwestycje na 23 odcinkach dróg wojewódzkich na łączną kwotę 829 mln zł, z czego 705 mln złotych pochodziłoby ze środków unijnych. Wśród inwestycji jest między innymi budowa obwodnicy Brzozowa, Strzyżowa, a także Kolbuszowej i północnej obwodnicy Sokołowa Małopolskiego.
W ramach kontraktu terytorialnego samorząd województwa chce zrealizować bardzo ważną dla regionu inwestycję, a mianowicie drogę ekspresową S-19. Odcinek od Rzeszowa do Barwinka ma być podzielony na trzy etapy: etap I Rzeszów Płd – Węzeł Babica, etap II Węzeł Babica-Krosno i etap III Krosno- Barwinek. Wśród inwestycji rekomendowanych przez zarząd województwa do realizacji w ramach kontraktu terytorialnego są także łączniki autostradowe i rozbudowa dróg wojewódzkich wraz z budową obwodnic: Czudca oraz południowej obwodnicy Rzeszowa. Zarząd województwa podjął 14 sierpnia uchwałę w sprawie przyjęcią projektu „Stanowiska negocjacyjnego do kontraktu terytorialnego dla województwa podkarpackiego”, wskazując w nim 12 obszarów tematycznych do objęcia kontraktem w ramach których zaproponował 70 przedsięwzięć priorytetowych.
Z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia finansowany ma być m.in. łącznik na drodze ekspresowej S-19 w Rzeszowie od ulicy Podkarpackiej do węzła Rzeszów Południe .
Na kolej
Szacowana wartość projektów kolejowych to 2,4 mld zł. W ramach RPO, PO Polska Wschodnia i kontraktu terytorialnego zarząd planuje między innymi modernizację linii kolejowych na odcinku Jasło - Nowy-Zagórz, modernizację dworca PKP w Rzeszowie, gdzie ma szansę powstać Intermodalne Centrum Przesiadkowe, oraz remont kolejki wąskotorowej Przeworsk-Dynów, a także zakup pojazdów szynowych.
Źródło: umwp.podkarpackie.pl