W Dzienniku Urzędowym UE seria L z 29 kwietnia 2014 roku został opublikowany pakiet trzech dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 kwietnia 2014 roku związanych ze zdatnością do ruchu pojazdów silnikowych (czyli ich dopuszczalnym stanem technicznym). Dyrektywy te pociągną za sobą konieczność odpowiednich zmian legislacyjnych, w tym dotyczących nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. Niniejszym artykułem rozpoczynamy cykl poświęcony prezentacji najistotniejszych rozwiązań zawartych we wzmiankowanych dyrektywach.
Parlament Europejski i Rada zauważyły, że:
· pojazdy z niesprawnymi układami technicznymi mają wpływ na bezpieczeństwo na drodze i mogą przyczyniać się do wypadków na drogach, powodując obrażenia lub śmierć ofiar. Wpływ ten mógłby zostać zmniejszony, gdyby wprowadzono odpowiednie zmiany do systemu badań zdatności do ruchu drogowego. Wczesne wykrycie usterki mającej wpływ na zdatność do ruchu drogowego pojazdu przyczyniłoby się do usunięcia tej usterki, a tym samym do zapobiegania wypadkom;
· pojazdy z niesprawnymi układami kontroli emisji mają większy wpływ na środowisko niż pojazdy właściwie utrzymywane. Dlatego też system okresowych badań zdatności do ruchu drogowego przyczyniłby się do poprawy stanu środowiska poprzez zmniejszenie średniego poziomu emisji z pojazdów;
· państwa członkowskie powinny rozważyć odpowiednie środki w celu zapobiegania manipulacjom lub ingerencjom w części lub elementy pojazdu, które mogłyby mieć negatywny wpływ na właściwości pojazdu pod względem wymogów dotyczących bezpieczeństwa i środowiska, w szczególności poprzez okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego, w tym proporcjonalne, odstraszające i niedyskryminujące sankcje.
System mający zapewnić, aby pojazdy były utrzymywane w bezpiecznym i akceptowalnym z punktu widzenia ochrony środowiska stanie w trakcie ich użytkowania ma obejmować:
· przeprowadzanie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów jako główne narzędzie zapewnienia właściwego stanu pojazdów;
· drogowe kontrole techniczne pojazdów wykorzystywanych do celów komercyjnych w transporcie drogowym jako uzupełnienie badań okresowych.
Obu wymienionym elementom odpowiada odrębna dyrektywa, trzecia ma charakter pomocniczy. Dyrektywy te to:
· dyrektywa nr 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE;
· dyrektywa nr 2014/46/UE zmieniająca dyrektywę Rady 1999/37/WE w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów;
· dyrektywa nr 2014/47/UE w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylająca dyrektywę 2000/30/WE.
Przepisy dyrektyw mają być implementowane do porządku prawnego państw członkowskich do 20 maja 2017 roku i obowiązywać od 20 maja 2018 roku.