Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Korki kosztują rocznie 3,5 mld zł

Korki kosztują rocznie 3,5 mld zł fotolia.pl

Deloitte Business Consulting i portal targeo.pl opracowały raport o korkach w siedmiu największych polskich miastach: Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku.

Z raportu wynika, że najłatwiej podróżuje się po Gdańsku i Katowicach, a najtrudniej w Krakowie. W ciągu ostatnich dwóch najszybciej odkorkowały się Gdańsk i Warszawa. Na skrócenie czasu dojazdu do pracy wpłynęły inwestycje drogowe. Zmiany w rankingu są rewolucyjne przede wszystkim dla Warszawy. Kierowca dojeżdżający w stolicy do pracy 10 km w godzinach szczytu, oszczędza obecnie niemal dwie godziny miesięcznie w stosunku do czasu, który tracił w korkach dwa lata temu.. 

Korki to strata

Czas spędzony w korkach kwalifikowany jest jako strata, ponieważ nie jest wykorzystywany produktywnie, mógłby być przeznaczony na pracę lub odpoczynek. Pracujący w 7 miastach tracili w korkach w 2013 r. 13,1 mln PLN dziennie, 289 mln zł miesięcznie i prawie 3,5 mld PLN rocznie. Jednak w porównaniu z latami 2012 i 2011 jest to poprawa odpowiednio o prawie 52 mln PLN i ponad 31 mln PLN. Zmiana ta jest tym bardziej znacząca, że jeszcze w roku 2012 w porównaniu z rokiem 2011 koszty korków rosły o prawie 21 mln PLN. Ponadto,
w analizowanych miastach systematycznie rośnie liczba ludności i kierowców oraz wynagrodzenia, co powiększa koszt korków. Okazuje się jednak, że nawet niewielka poprawa, liczona w minutach dziennie, ilości czasu traconego w korkach przez kierowców w części z miast nabiera makroekonomicznego znaczenia.

Poszczególne miasta dość silnie różnią się kosztami korków na kierowcę, na przykład najwyższy koszt 13,3 PLN dziennie ponosili kierowcy w Warszawie, co wynikało z wysokiego średniego wynagrodzenia i stosunkowo długiego czasu w traconego korkach. Interpretacja wyników innych miast nie jest już jednak tak oczywista. Na przykład, wysoki koszt korków dla kierowców w Poznaniu 12,3 PLN dziennie i dużo niższy koszt 8,8 PLN dziennie w Gdańsku miał miejsce pomimo mniejszej ilości kierowców w Poznaniu i wyższego średniego wynagrodzenia w Gdańsku, ale czynnikiem decydującym okazał się aż o 1/3 dłuższy czas spędzany w korkach w Poznaniu niż w Gdańsku. Natomiast niski koszt korków dla kierowców Katowicach wynikał z dużo mniejszych korków niż w innych miastach, choć średnie wynagrodzenie w Katowicach jest najwyższe w Polsce (miesięcznie 5 427 PLN).

Cały raport dostęny jest tutaj.

Źródło: targeo.pl

http://korkometr.targeo.pl/Raport_Korki_2013.pdf http://korkometr.targeo.pl/Raport_Korki_2013.pdf http://korkometr.targeo.pl/Raport_Korki_2013.pdf http://korkometr.targeo.pl/Raport_Korki_2013.pdf  

Sob., 22 Mrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża