Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pobieranie opłaty za wpis kwalifikacji wstępnej

Pobieranie opłaty za wpis kwalifikacji wstępnej fotolia.pl

Czy starosta jest uprawniony do pobrania odrębnej opłaty za dokonanie wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej, jeżeli jednocześnie występuje inna przesłanka wymiany (wydania) prawa jazdy?

Odpowiedź: Tak, opłata ta jest pobierana również w takim przypadku.

Uzasadnienie: Sformułowana w pytaniu wątpliwość jest konsekwencją formy, w jakiej przedmiotowy wpis jest dokonywany. Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami dokonanie w prawie jazdy wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo szkolenia okresowego następuje poprzez wymianę prawa jazdy. Jak wskazuje art. 15 ust. 5 ustawy za dokonanie takiego wpisu pobiera się opłatę, o której mowa w art. 10 ust. 1, oraz opłatę ewidencyjną. Opłata, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy to z kolei opłata za wydanie prawa jazdy, co może powodować przeświadczenie, że jeśli jednocześnie z dokonaniem wpisu następuje wydanie (wymiana) dokumentu prawa jazdy wynikające z innej przesłanki to brak jest uzasadnienia do pobierania podwójnej opłaty, skoro sama czynność wymiany jest dokonywana jednokrotnie.

Jest to jednak błędna ocena. W przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z opłatą publiczną, a zatem daniną publiczna różniącą się od podatku tym, że jest rodzajem świadczenia wzajemnego na rzecz korporacji publicznoprawnych w zamian za oferowane przez nie świadczenia lub urządzenia, które w całości lub w części w sposób szczególny służą jednostkom lub określonym grupom osób. O ile wzajemność jest cechą definicyjną opłaty, to już ekwiwalentność świadczenia i ustalenie wartości opłaty publicznej nie musi iść jednak w parze. Co prawda panuje przekonanie, że opłata publiczna ustalona powyżej jej kosztów staje się podatkiem; w doktrynie (por. np. pogląd C.Kosikowskiego) wskazuje się jednak, że nie jest to pogląd trafny, gdyż opłaty publiczne nie pełnią jedynie funkcji fiskalnych i w ramach swojej funkcji pozafiskalnych mogą przewidywać odpłatność na poziomie wyższym niż rzeczywisty koszt świadczenia usługi. Żadnych wątpliwości co do legalności takiego działania nie można mieć w przypadku, gdy opłata mająca taki charakter zostanie ustalona w formie konstytucyjnie wymaganej od podatków – tj. w ustawie.

W takim świetle należy przeanalizować brzmienie art. 15 ust. 5 ustawy o kierujących pojazdami. Zgodnie z jego treścią opłata jest pobierana nie z tytułu wydania nowego dokumentu prawa jazdy, lecz za czynność urzędową dokonania wpisu odpowiedniej treści. Bez znaczenia jest forma, w której wpis ten jest dokonywany. Skoro wpis został dokonany opłata może zostać pobrana, nawet jeśli od strony technicznej czynność ta jest powiązana z inną, również wymagającą wydania (wymiany) prawa jazdy.

Pt., 28 Lt. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski