Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Właściwość przy wniosku o wyrejestrowanie pojazdu

Właściwość przy wniosku o wyrejestrowanie pojazdu fotolia.pl

Wydanie decyzji o umorzeniu postępowania w sprawie rejestracji, jak i czasowa rejestracja nie stanowi podstaw do ustalenia właściwości miejscowej. Decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie rejestracji nie wywołuje bowiem skutku prawnego materialnego rejestracji, a przepis art. 79 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym wiąże właściwość miejscową ze skutkiem materialnoprawnym rejestracji a nie z prowadzeniem postępowania w sprawie rejestracji. Postanowienie NSA z 18 grudnia 2013 r. sygn. I OW 235/13.

Sąd rozpatrywał spór kompetencyjny, o wyrejestrowanie z powodu kradzieży samochodu osobowego. Samochód został zarejestrowany czasowo przez prezydenta miasta X. Rejestracji dokonano na podstawie dowodu własności oraz dowodu rejestracyjnego wydanego prze starostę Y. Na potwierdzenie rejestracji czasowej wydano wnioskodawcom pozwolenie czasowe wraz z decyzją o rejestracji czasowej oraz zalegalizowane tablice rejestracyjne. Równocześnie zamówiono spersonalizowany dowód rejestracyjny pojazdu, który nie został odebrany. Po jakimś czasie wpłynął do organu wniosek stron o wyrejestrowanie tego pojazdu z powodu kradzieży. Prezydent umorzył postępowanie w sprawie rejestracji pojazdu ze względu na jego bezprzedmiotowość, a wniosek o wyrejestrowanie został przesłany do organu właściwego ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu – do starostwa powiatowego w Y. Sąd uznał, że właściwym w sprawie jest starosta.

Zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela. Art. 79 reguluje właściwość miejscową do rozpoznania wniosku właściciela o wyrejestrowanie pojazdu, stanowiąc, że organem właściwym jest organ miejsca ostatniej rejestracji. Ustawa Prawo o ruchu drogowym w Rozdziale 2 Warunki dopuszczenia pojazdu do ruchu wprowadza rozróżnienie na rejestrację i czasową rejestrację pojazdu. To rozgraniczenie rejestracji i czasowej rejestracji pojazdu przesądza, że przyjęta w art. 79 ust. 1 przesłanka, której wystąpienie jest podstawą do ustalenia właściwości miejscowej nie może być interpretowane rozszerzająco, obejmując również rejestrację czasową.
Racją prawną czasowej rejestracji pojazdu, w przypadku opisanym w ust. 2 pkt 1 jest przede wszystkim umożliwienie organowi administracji, do którego złożono wniosek, sprawdzenie dokumentów załączonych do wniosku o rejestrację, sprawdzenia własności pojazdu i jego cech identyfikacyjnych, a następnie wydanie stosownej decyzji kończącej procedurę rejestracji.

Podstawą do ustalenia właściwości w sprawie jest miejsce ostatniej rejestracji. W sprawie nie ulega wątpliwości, że miejscem ostatniej rejestracji było starostwo powiatowe w Y. Samochód został bowiem zarejestrowany przez Starostę Y. Wydanie decyzji o umorzeniu postępowania w sprawie rejestracji, jak i czasowa rejestracja nie stanowi podstaw do ustalenia właściwości miejscowej. Decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie rejestracji nie wywołuje bowiem skutku prawnego materialnego rejestracji, a przepis art. 79 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym wiąże właściwość miejscową ze skutkiem materialnoprawnym rejestracji a nie z prowadzeniem postępowania w sprawie rejestracji. Dla ustalenia właściwości miejscowej nie jest podstawą rejestracja czasowa. Decyzja o czasowej rejestracji traci moc prawną z upływem terminu określonego w decyzji. Z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorem dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 137 poz. 968 ze zm.), który stanowi, że "Przy rejestracji i wyrejestrowaniu pojazdów organ rejestrujący stosuje przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego" nie można wyprowadzić, że utrata mocy decyzji o czasowej rejestracji wymaga wydania decyzji.

Upływ terminu powoduje utratę mocy decyzji bez stwierdzania wygaśnięcia decyzji ( postanowienie NSA z dnia 22 lutego 2012r. I OW 193/11, podobnie w postanowieniu NSA z dnia 5 lipca 2012r.) .

Źródło: CBOSA

Pt., 21 Lt. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel