Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tylna klapa pojazdu typu van jako drzwi

Tylna klapa pojazdu typu van jako drzwi fotolia.pl

Tylna klapa pojazdu typu van winna może traktowana jako czwarte drzwi w rozumieniu przepisów określających dodatkowe wymogi techniczne taksówki.

wyrok WSA w Krakowie z dnia 20 marca 2013 roku, sygn. III SA/Kr 981/12, nieprawomocny 

Przywołany wyrok zapadł na tle następującego stanu faktycznego: policja w sposób uporczywy zatrzymywała dowód rejestracyjny taksówki wyposażonej w jedne drzwi z lewej strony pojazdu, dwoje drzwi z prawej strony i drzwi (klapę) z tyłu pojazdu uznając, że pojazd stwarza zagrożenie bezpieczeństwa i nie spełnia dodatkowych warunków dla taksówki. Właściwy terytorialnie komendant powiatowy dowodził, że zgodnie z §24 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia taksówka musi być wyposażona co najmniej dwoje drzwi z każdego boku nadwozia lub dwoje drzwi z prawej strony, jedne z lewej strony i jedne z tyłu nadwozia. Zdaniem Komendanta przepis ten należy jednak interpretować w świetle §8 ust. 4 pkt 6 przedmiotowego rozporządzenia zgodnie z którym kabina kierowcy oraz pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób musi być wyposażone w wyjścia w postaci drzwi lub okien, co najmniej po jednym na każdą stronę pojazdu, umożliwiające w razie konieczności wyjście na zewnątrz. W interpretacji policji oznaczało to, że w taksówce co najmniej czworo drzwi ma umożliwiać wyjście na zewnątrz. Tymczasem tylna klapa pojazdu nie spełniała, w ocenie Komendanta, tego wymogu, bowiem rząd siedzeń w tylnej części samochodu uniemożliwiał jego opuszczenie. Pomimo składanego oparcia ludzie w różnym wieku i o różnej sprawności fizycznej, czy gabarytach nie będą w stanie tą drogą opuścić pojazdu. Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia Komendant uznał, że ustawodawcy nie chodziło tylko o liczbę otworów o nazwie „drzwi” ale o funkcję jaką mają pełnić.

Sąd administracyjny nie podzielił interpretacji dokonanej przez Komendanta, posługując się częściowo uniewinniającym wyrokiem sądu karnego w powiązanej sprawie (diagnostom zarzucono poświadczenie nieprawdy poprzez wystawienie dokumentu potwierdzającego spełnienie przez przedmiotowy pojazd warunków dodatkowych stawianych taksówce). Sąd wskazał, że powodem wprowadzenia §24 ust. 1 pkt 3 była nie tylko idea bezpieczeństwa, ale i zagwarantowanie. nieutrudnionego wsiadania i wysiadania z pojazdu osób korzystający z usług taksówek, stąd wymóg co najmniej dwojga drzwi z prawej strony. Zdaniem Sądu myli się Komendant, iż omawiany pojazd nie spełnia wymogów zawartych w tym przepisie. Skoro przedmiotowy pojazd posiada dwoje drzwi z prawej strony, jedne z lewej i jedne z tyłu nadwozia, co do których zastrzeżenia podnosi Komendant, to bezsprzecznie zagwarantowana została możliwość w razie konieczności wyjścia na zewnątrz z tego pojazdu, nawet przy nie uznawaniu za drzwi w rozumieniu przepisów tylnych drzwi przedmiotowego pojazdu z uwagi, jak podnosi Komendant, na przeszkodę w postaci rzędu siedzeń w tylnej części samochodu, uniemożliwiających jego zdaniem opuszczenie go tą częścią pojazdu. Zwrócić bowiem należy uwagę, że prawodawca w przywoływanym przez Komendanta §8 ust. 4 pkt 6 wprowadził alternatywę w wyposażeniu kabiny oraz pomieszczenia przeznaczonego dla przewozu osób. Wnętrze to powinno być wyposażone w wyjścia w postaci drzwi lub okien, co najmniej po jednym na każdą stronę pojazdu. W sytuacji, gdy przedmiotowy pojazd ma dwoje drzwi z prawej strony, to po każdej stronie, w tym także po lewej stronie ma okna. Licząc nawet osobno kabinę kierowcy i osobno pomieszczenie dla pasażerów, przy wyposażeniu przedmiotowego pojazdu w dwoje drzwi z prawej strony, jedne z lewej strony i jedne z tyłu nadwozia, ma on co najmniej po jednym oknie na każdą stronę pojazdu. Tylny rząd siedzeń nie uniemożliwia opuszczenia tą drogą pojazdu lecz jedynie stanowi pewne utrudnienie. Utrudnienie przy tym niezbyt znaczące, skoro – co bezsporne w niniejszej sprawie – pojazd ma składane oparcia tylnego rzędu foteli. Nadto nie wymaga tłumaczenia, ze w przypadku przedmiotowego pojazdu łatwość wyjścia na zewnątrz przez tylna klapę (otwieraną także od wewnątrz) jest niepomiernie wyższa niż przez okno, o czym mowa w §8 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia. Sąd zaznaczył, że w przypadku pojazdów typu van, niezależnie czy jest użytkowany dla celów prywatnych czy jako taksówka, tylna klapa z zasady nie służy do wchodzenia i wychodzenia z pojazdu, gdyż nie jest to ani wygodne, ani praktyczne w porównaniu do drzwi bocznych przystosowanych konstrukcyjnie do tego celu. Realnie może być wykorzystana do wyjścia z pojazdu w razie wypadku połączonego z uszkodzeniami powodującymi zablokowanie drzwi bocznych, zwłaszcza przy przewróceniu się pojazdu na prawy bok, w której to jednak sytuacji tylny rząd siedzeń pozostawia przejście wzdłuż wewnętrznej bocznej płaszczyzny pojazdu.

Pt., 14 Czrw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski