Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

O wypadkach, usuwanych w związku z nimi pojazdach i nie tylko

O wypadkach, usuwanych w związku z nimi pojazdach i nie tylko fotolia.pl

Choć w porządku obrad posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska w dniu 11 marca znalazło się zaopiniowanie 13 projektów aktów normatywnych, to najistotniejsze dla praktyki działania jednostek samorządu terytorialnego znalazły się w sprawach różnych. W tym punkcie porządku obrad odbyły się bowiem dyskusje nad przyjętymi przez Komendanta Głównego PSP zasadami postępowania jednostek ochrony przeciwpożarowej w związku ze zdarzeniami na drogach oraz problemami na tle usuwania pojazdów z dróg na podstawie art. 130a Prawa o ruchu drogowym.

Przypominamy, że w zasadach postępowania jednostek ochrony przeciwpożarowej znalazły się fragmenty interpretowane powszechnie jako oczekiwanie by zarządca każdej kategorii drogi był obowiązany stawić się każdorazowo na wezwanie Państwowej Straży Pożarnej celem uporządkowania miejsca wypadku. W zasadach znalazł się fragment wskazujący, że odmowa przybycia przedstawiciela zarządcy drogi jest równoznaczna z wykroczeniem polegającym na niedokonaniu odpowiedniego zabezpieczenia miejsca niebezpiecznego dla życia lub zdrowia człowieka (art. 72 Kodeksu wykroczeń). Obecny na posiedzeniu Zastępca Komendanta Głównego PSP nadbrygadier Janusz Skulich wyjaśnił, że wydane zasady były odpowiedzią na problemy na styku z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, której niektóre oddziały oczekiwały wręcz naprawy przez PSP uszkodzonych ekranów akustycznych, oznakowania pionowego, itd. Wyjaśnił, że PSP w żadnym razie nie uchyla się od swoich obowiązków w zakresie zabezpieczenia miejsca wypadku i dostrzegł zasadność przeprowadzenia na szczeblu centralnym rozmów z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego. Ustalono, że zostaną oni włączeni do prac już istniejącego zespołu w składzie PSP – Policja – GDDKiA. Na szczeblu roboczym ustalone zostaną szczegóły współpracy różnych podmiotów przy zdarzeniach drogowych.

Dyskusja o problemach wynikłych  na tle stosowania art. 130a Prawa o ruchu drogowym związana była z trwającym ponad rok milczeniem administracji rządowej na postulaty Związku Powiatów Polskich wprowadzenie niezbędnych zmian prawnych porządkujących problematykę usuwania pojazdów  dróg. Ostatnie pismo administracji rządowej (a dokładnie: Ministra Spraw Wewnętrznych) w tej sprawie datowane było a 24 września 2012 roku i wskazywało, że „złożoność materii, jak również zakres ewentualnych zmian wymaga przeprowadzenia wnikliwych analiz” po zakończeniu których strona samorządowa zostanie „niezwłocznie poinformowana o efektach i dalszych czynnościach w przedmiotowej sprawie”. Na posiedzeniu co prawda okazało się,  że MSW żadnych dalszych czynności jeszcze nie zaplanował, natomiast Policja – sama zmagając się z problemami – przygotowała projekt odpowiedniej nowelizacji Prawa o ruchu drogowym i innych ustaw. W tej sytuacji ustalono, że w szybkim terminie odbędzie się spotkanie robocze i ewentualne wypracowanie wspólnego projektu ustawy.

Pozytywnie zostały zaopiniowane:

  1. projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz zmianie niektórych innych ustaw – pod warunkiem, że projektodawcy ustosunkują się na piśmie do zgłoszonych uwag, w tym zastrzeżenia dotyczącego zbyt krótkiego terminu pozostawionego wojewodom na wprowadzanie zmian w studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stwierdzenia kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami;
  3. projekt Polityki Nowej Szansy – po krótkiej dyskusji dotyczącej sensowności tworzenia za środki publiczne narzędzi informatycznych mających na celu diagnostykę sytuacji finansowej przedsiębiorstw oraz wspierania – również ze środków publicznych – osób zamierzających podjąć ponownie działalność gospodarczą po bankructwie wcześniejszego przedsięwzięcia;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego oraz stawek wynagrodzenia związanych z uzyskiwaniem uprawnień przez egzaminatorów – przy czym wydania opinia jest wiążąca dla całej Komisji Wspólnej;
  5. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków i trybu wydawania praw jazdy osobom posiadającym prawa jazdy wydane przez Republikę Chińską (Tajwan);
  6. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu wydawania kart pojazdów, wzoru karty pojazdu oraz jej opisu;
  7. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentów stanowiących podstawę wpisu danych do karty pojazdu oraz czynności jednostek zajmujących się dystrybucją, przechowywaniem i wydawaniem kart pojazdów.

Szczególnej uwagi wymagały trzy projekty aktów normatywnych przysłanych w piątek poprzedzający posiedzenie. Ostatecznie każdy z projektów spotkał odrębny los:

  • projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne – ze względu na wagę i terminowość sprawy, przy jednoczesnym niewielkim stopniu skomplikowania projektu postanowiono przekazać  go do strony samorządowej Komisji Wspólnej, która ewentualnie podejmie decyzję o zaopiniowaniu projektu na posiedzeniu plenarnym;
  • projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie składowisk odpadów – projekt został skierowany do rozpatrzenia w trybie obiegowym do 18 lutego, ostateczne rozstrzygnięcie zapadnie na posiedzeniu plenarnym.
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach został przesunięty na kolejne posiedzenie Zespołu.

Z porządku obrad zostały zdjęte:

  1. projekt Programu Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 r. – ze względu na etap prac (uzgodnienia i konsultacje) i zgłoszone uwagi, które najprawdopodobniej w znacznym stopniu wpłyną na treść projektu;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków – ze względu na konieczność rozstrzygnięcia wątpliwości, w tym wątpliwości dotyczących skutków projektu dla finansów samorządowych. Ustalono, że w piątek, 15 marca odbędzie się spotkanie robocze przedstawicieli Związku Powiatów Polskich i Głównego Geodety Kraju;
  3. ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw – ze względu na znaczną liczbę uwag ustalono, że decyzja o sposobie zaopiniowania zapadnie na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej.

Zespół ponadto przyjął do wiadomości:

  • pismo Prezydenta Miasta Tarnowa w sprawie działań własnościowych w zakresie nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa zmierzającymi do likwidacji Karpackiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. w Tarnowie;
  • informację Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji dotyczącą realizacji ustawy z dnia 7 września 2007 r. o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.
Pt., 15 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski