Szanowny Panie Ministrze! Dnia 8 kwietnia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym. W moim przekonaniu przepisy dotyczące przewozu okazjonalnego wprowadzające zakaz wykonywania takich przewozów samochodami innymi niż zabytkowe bądź przystosowane do przewozu powyżej 7 osób łącznie z kierowcą są zbyt restrykcyjne. Rozwiązania te uderzają w osoby wynajmujące auta okazjonalnie, np. na śluby, chrzciny czy też konferencje lub imprezy kulturalne. W Sejmie toczą się prace nad zmianą ustawy w tym zakresie (druk nr 258).
Dodatkowo przewoźnicy bez licencji taksówkarskiej wykonują swoje przewozy jako ˝taksówki terapeutyczne˝, w których podczas jazdy leczą ˝rany duszy˝ swoich klientów. Freud leczył na kozetce. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby leczyć w fotelu auta, jednak nie można dopuścić do sytuacji, w której absurdalne przepisy obniżają autorytet państwa i prawa.
W związku z powyższym powstają następujące pytania.
- Jak minister ocenia propozycję zmian umożliwiających wykonywanie przewozu osób samochodami innymi niż zabytkowe lub przystosowane do przewozu powyżej 7 osób, łącznie z kierowcą (druk nr 258)?
- W jaki sposób minister będzie zabiegał o przygotowanie rządowego projektu nowelizacji mającego na celu eliminację z systemu prawa przepisów zachęcających do jego obchodzenia poprzez tworzenie ˝taksówek terapeutycznych˝?
- Czy w celu zapobiegania obchodzeniu prawa w tym zakresie minister jest skłonny wspierać całkowitą deregulację działalności polegającej na wykonywaniu przewozów taksówkarskich?
Łączę wyrazy szacunku
Poseł Jacek Żalek
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na pismo nr SPS-023-3810/12, przekazujące interpelację posła Jacka Żalka w sprawie przewozów okazjonalnych i tzw. taksówek terapeutycznych, przedstawiam poniżej odpowiedź odnoszącą się do zagadnień poruszonych w tej interpelacji.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił w oparciu o przedłożenie poselskie (druk sejmowy nr 258) zmianę ustawy o transporcie drogowym w zakresie uregulowań dotyczących przewozów okazjonalnych.
Znowelizowana przez Sejm ustawa o transporcie drogowym przewiduje możliwość wykonywania przewozów okazjonalnych pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu poniżej 7 osób łącznie z kierowcą. Ustawa określa przy tym zasadnicze cechy i warunki przewozu okazjonalnego samochodami osobowymi, a jej wprowadzenie umożliwia przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej w tym zakresie.
Wyrażam przekonanie, że znowelizowana ustawa o transporcie drogowym ostatecznie uporządkuje rynek przewozów okazjonalnych samochodami osobowymi, dopuszczając w tym przypadku do ich wykonywania tych przedsiębiorców, którzy zajmują się okazjonalnym przewozem osób na różnego rodzaju konferencje, seminaria, imprezy o charakterze sportowym, przewozy tzw. VIP-ów, a także np. przewozy do ślubu.
Należy wskazać, że sprawy związane z wykonywaniem transportu drogowego taksówką reguluje art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Natomiast kwestie związane z oznakowaniem i warunkami technicznymi dla taksówek uregulowane są w § 24 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia.
Zarówno ww. przepisy, jak i zawarta w art. 2 pkt 43 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym definicja taksówki w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, nie zawiera pojęcia ˝taksówka terapeutyczna˝.
W związku z tym oznakowanie przez przewoźnika pojazdu samochodowego w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami stanowi naruszenie warunków wykonywania transportu drogowego i podlega karze pieniężnej w wysokości 8000 zł.
Mając powyższe na uwadze, jak również zakres zmian w najnowszej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, dalsze zmiany ustawy o transporcie drogowym pod kątem uregulowań prawnych odnośnie do przewozów okazjonalnych nie są obecnie brane pod uwagę. Natomiast dla wyeliminowania zjawiska omijania prawa w tym zakresie należy konsekwentnie egzekwować przestrzeganie przepisów, do czego powołane są odpowiednie służby kontrolne dysponujące instrumentami w postaci systemu kar pieniężnych za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tadeusz Jarmuziewicz
Warszawa, dnia 14 maja 2012 r.