Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opracowało projekt rozporządzania w sprawie ośrodków szkolenia kierowców. Czego zatem mogą spodziewać się osoby odpowiedzialne w starostwach za kontrolę ośrodków. W kolejnych artykułach będziemy przybliżać szczegółowe regulacje przewidziane w projekcie.
Po pierwsze ministerstwo zakłada wprowadzenie obowiązku opracowania planu kontroli – do końca stycznia każdego roku. W projekcie rozporządzenia wskazano, że plan w pierwszej kolejności powinien uwzględniać kontrolę:
- ośrodków powstałych z poprzednim roku i nie skontrolowanych,
- ośrodków, o których mowa w art. 44 ust. 2 ustawy o kierujących pojazdami (ośrodek szkolenia kierowców wpisany do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców w innym powiecie), które nie zostały skontrolowane w poprzednim roku,
- ośrodków, dla których analiza statystyczna za poprzedni rok wykazuje na możliwość występowania nieprawidłowości.
W drugiej kolejności kontrola powinna obejmować ośrodki, w których podczas poprzedniej kontroli stwierdzono nieprawidłowości a w ostatniej kolejności pozostałe ośrodki.
Plan kontroli oczywiście nie będzie miał charakteru ostatecznego i będzie mógł być uzupełniany w trakcie roku w przypadku gdy na nieprawidłowy przebieg szkolenia będzie wskazywała analiza statystyczna zdawalności osób szkolonych w tym ośrodku lub analiza statystyczna naruszeń przepisów ruchu drogowego popełnionych przez osoby przeszkolone w tym ośrodku, w okresie 2 lat od dnia uzyskania przez te osoby prawa jazdy określonej kategorii, lub złożone na ośrodek skargi. W przypadku ośrodków szkolenia kierowców wpisanych do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców w innym powiecie, którego infrastruktura jest zlokalizowana na obszarze działania danego starosty plan kontroli będzie mógł być zmieniony jeżeli na nieprawidłowy przebieg szkolenia będą wskazywały złożone na ośrodek skargi, lub na wniosek starosty, który wpisał ośrodek szkolenia kierowców do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców.
W rozporządzeniu podzielono kontrolą na kompleksową i wycinkową. Kontrola kompleksowa ma dotyczyć obligatoryjnej kontroli rocznej. W pozostałych przypadkach organ będzie miał prawo dokonać wyboru czy będzie przeprowadzał kontrolę kompleksową czy wycinkową. Rozporządzenie reguluje również zasady posługiwania się legitymacją służbową oraz imiennym upoważnieniem do przeprowadzenia kontroli. Wzór upoważnienia również będzie określało rozporządzenie.