Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak cyfryzacja zmienia polskie szkoły? IBE dzieli się wynikami najnowszych badań

Jak cyfryzacja zmienia polskie szkoły? IBE dzieli się wynikami najnowszych badań fot.canva

Instytut Badań Edukacyjnych zebrał dane dotyczące poziomu cyfryzacji szkół, służące długoterminowym badaniom tempa otwierania się systemu edukacji na kolejne zdobycze nowoczesnej technologii. Badania mają związek z przyjętym w ubiegłym roku dokumentem o nazwie "Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji (PCTE)".

Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji ma w założeniu twórców wyznaczać kierunek technologicznego rozwoju szkół w perspektywie najbliższej dekady. Wyprowadzenie kolejnych strategii i odnajdywanie odpowiedzi na potrzeby szkół w tym obszarze wymaga odpowiedniego poznania ich aktualnego zaopatrzenia w zdobycze techniki. Służą temu bazowe dane, które już teraz zostały zebrane przez IBE i posłużą do kolejnych analiz w kilkuletniej perspektywie.

Zbadanych zostało blisko 6 tys. szkół podstawowych, ponadpodstawowych (nie wyłączając szkół specjalnych i artystycznych), jak również placówek doskonalenia nauczycieli. Uwagę zwrócono na 10 różnych obszarów, w tym na wsparcie techniczne, infrastrukturę szkolną czy szkolenia z nowoczesnej technologii dla nauczycieli.

Jak wynika z tych badań, w obszarze cyfryzacji wciąż jest sporo do poprawy. Choć blisko 3/4 szkół ma dostęp do Wi-Fi, to tylko nieco ponad połowa spełnia standard jednego komputera na sześciu uczniów. Tylko 43% szkół ma do dyspozycji koordynatora cyfrowej edukacji. Wciąż niemal niespotykane w szkolnej rzeczywistości są laboratoria STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) i laboratoria sztucznej inteligencji. Obserwowany jest także pewien niedostatek w kwestii szkoleń dla nauczycieli i ich ewaluacji. Najczęściej obejmują one bowiem tylko podstawowe umiejętności cyfrowe, zaś ankiety dla ich uczestników opierają się przede wszystkim na satysfakcji.

W celu przyśpieszenia procesów cyfryzacji szkół i poprawy poziomu korzystania z najnowszych narzędzi wspierających edukację, w bieżącym roku szkolnym do różnych placówek ma trafić 16 tys. zestawów. Wśród nich jest 8 tys. pracowni AI przeznaczonych dla szkół podstawowych i 4 tys. dla szkół ponadpodstawowych, a także 4 tys. laboratoriów STEM.

Instytut zapowiada, że badania zmian wprowadzanych w polskich szkołach przez postępującą cyfryzację, będą prowadzone regularnie. Dyrektorzy, nauczyciele, edukatorzy i rodzice są zaproszeni do brania udziału w ich kolejnych etapach.

Źródło: IBE-PIB 

Pt., 31 Prn. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch