Instytut Badań Edukacyjnych zebrał dane dotyczące poziomu cyfryzacji szkół, służące długoterminowym badaniom tempa otwierania się systemu edukacji na kolejne zdobycze nowoczesnej technologii. Badania mają związek z przyjętym w ubiegłym roku dokumentem o nazwie "Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji (PCTE)".
Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji ma w założeniu twórców wyznaczać kierunek technologicznego rozwoju szkół w perspektywie najbliższej dekady. Wyprowadzenie kolejnych strategii i odnajdywanie odpowiedzi na potrzeby szkół w tym obszarze wymaga odpowiedniego poznania ich aktualnego zaopatrzenia w zdobycze techniki. Służą temu bazowe dane, które już teraz zostały zebrane przez IBE i posłużą do kolejnych analiz w kilkuletniej perspektywie.
Zbadanych zostało blisko 6 tys. szkół podstawowych, ponadpodstawowych (nie wyłączając szkół specjalnych i artystycznych), jak również placówek doskonalenia nauczycieli. Uwagę zwrócono na 10 różnych obszarów, w tym na wsparcie techniczne, infrastrukturę szkolną czy szkolenia z nowoczesnej technologii dla nauczycieli.
Jak wynika z tych badań, w obszarze cyfryzacji wciąż jest sporo do poprawy. Choć blisko 3/4 szkół ma dostęp do Wi-Fi, to tylko nieco ponad połowa spełnia standard jednego komputera na sześciu uczniów. Tylko 43% szkół ma do dyspozycji koordynatora cyfrowej edukacji. Wciąż niemal niespotykane w szkolnej rzeczywistości są laboratoria STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) i laboratoria sztucznej inteligencji. Obserwowany jest także pewien niedostatek w kwestii szkoleń dla nauczycieli i ich ewaluacji. Najczęściej obejmują one bowiem tylko podstawowe umiejętności cyfrowe, zaś ankiety dla ich uczestników opierają się przede wszystkim na satysfakcji.
W celu przyśpieszenia procesów cyfryzacji szkół i poprawy poziomu korzystania z najnowszych narzędzi wspierających edukację, w bieżącym roku szkolnym do różnych placówek ma trafić 16 tys. zestawów. Wśród nich jest 8 tys. pracowni AI przeznaczonych dla szkół podstawowych i 4 tys. dla szkół ponadpodstawowych, a także 4 tys. laboratoriów STEM.
Instytut zapowiada, że badania zmian wprowadzanych w polskich szkołach przez postępującą cyfryzację, będą prowadzone regularnie. Dyrektorzy, nauczyciele, edukatorzy i rodzice są zaproszeni do brania udziału w ich kolejnych etapach.
Źródło: IBE-PIB