W Polsce coraz więcej rodziców decyduje się na finansowanie dodatkowych zajęć edukacyjnych i ogólnorozwojowych dla swoich dzieci. Najnowsze dane pokazują, że aż 80 procent z nich deklaruje opłacanie takich aktywności w bieżącym roku szkolnym – to najwyższy wynik od 1998 roku, kiedy rozpoczęto badania w tym zakresie. Coraz częściej rodzice traktują tego typu zajęcia jako niezbędny element edukacji i sposób na zapewnienie dzieciom lepszego startu w przyszłość.

Największą popularnością cieszą się zajęcia sportowe, które finansuje lub planuje sfinansować 57 procent badanych. Aktywność fizyczna jest dziś postrzegana nie tylko jako sposób na zdrowie, ale także jako ważny czynnik rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka. Wśród pozostałych form zajęć dominują lekcje języków obcych, które rodzice uznają za inwestycję w kompetencje potrzebne na rynku pracy, oraz różnego rodzaju zajęcia artystyczne, muzyczne i techniczne. Coraz częściej wybierane są także kursy programowania i robotyki, łączące naukę z zabawą.
Rodzice, mimo rosnących kosztów, rzadko rezygnują z dodatkowych zajęć. Większość z nich posyła na nie wszystkie swoje dzieci, uznając, że to forma inwestycji w rozwój i przyszłość całej rodziny. W wielu przypadkach to właśnie zajęcia pozaszkolne pozwalają dzieciom odkryć swoje pasje i talenty, a jednocześnie wspierają ich pewność siebie i samodzielność. Dla części rodzin są też sposobem na uzupełnienie braków systemu szkolnego, który nie zawsze zapewnia indywidualne podejście do ucznia.
Rosnąca popularność płatnych zajęć edukacyjnych świadczy o zmianie społecznych priorytetów. Jeszcze dwie dekady temu były one uznawane za przywilej, dziś stają się normą. Rodzice chcą, by dzieci miały jak najlepsze możliwości rozwoju – niezależnie od tego, czy chodzi o naukę języków, rozwój sportowy, czy kompetencje cyfrowe.
Zjawisko to ma jednak również wymiar ekonomiczny. Wraz z rosnącymi kosztami edukacji pozaszkolnej coraz wyraźniej widać różnice między rodzinami o różnych możliwościach finansowych. Bogatsze gospodarstwa domowe mogą pozwolić sobie na szeroką ofertę zajęć, podczas gdy inne ograniczają się do jednej aktywności. Eksperci zwracają uwagę, że jeśli trend ten się utrzyma, konieczne może być szersze wsparcie systemowe, by każde dziecko – niezależnie od dochodów rodziny – miało szansę rozwijać swoje pasje i talenty.
Źródło: CBOS