Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekt zmian w rozporządzeniu dotyczącym szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli. Nowelizacja wynikająca z przyjęcia projektu deregulacyjnego dotyczy przypadków uczniów i wychowanków z niepełnosprawnościami, którzy w trakcie trwania roku szkolnego uzyskają zmianę kwalifikacji orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dotychczasowy tekst rozporządzenia zostanie uzupełniony o nowe rozwiązanie, które umożliwi uczniom z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego na kontynuację - na wniosek własny lub (w przypadku uczniów niepełnoletnich) jego rodziców - kształcenia w tym samym oddziale nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w przypadku gdy dojdzie do wydania nowego, innego orzeczenia. Obejmuje to sytuacje zmiany niepełnosprawności (chociażby w przypadku wystąpienia zdarzenia losowego), a także wystąpienia niepełnosprawności sprzężonych, stanowiąc odpowiedź na przypadki, w których zespół orzekający stwierdza potrzebę wdrożenia wobec danego ucznia innych niż dotychczas rozwiązań z zakresu kształcenia specjalnego. Ponadto, jak wynika z treści przedstawionego uzasadnienia, z racji zwiększonych trudności pracy uczniów i nauczycieli w oddziałach szkół specjalnych (względnie - oddziałów specjalnych w szkołach ogólnodostępnych), oddziały takie w przypadku zmian orzeczeń uczęszczających do nich dzieci, mogłyby funkcjonować do końca danego roku szkolnego.
Nowelizowane rozporządzenie zostanie uzupełnione także o punkt umożliwiający organizowanie i funkcjonowanie oddziału specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w których taki rodzaj niepełnosprawności intelektualnych jest jedną ze składowych. Określono także maksymalną liczbę dzieci w takim oddziale, wynoszącą nie więcej niż czworo uczniów. Ma to umożliwić bardziej elastyczną organizację pracy w takich oddziałach, uwzględniając specyfikę funkcjonowania uczniów realizujących odrębne podstawy programowe kształcenia. Zmiana wynika m.in. z uwzględnienia postulatów zgłaszanych przez środowisko dyrektorów szkół specjalnych.
Z pełną treścią zapowiadanych zmian można zapoznać się na stronie Rządowego Centrum Legislacji: legislacja.rcl.gov.pl Projektodawca przewiduje ich wejście w życie na 1 września br.
Źródło: RCL