Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jakich błędów wystrzegać się w uchwale dotyczącej dotacji - objaśnia RIO

Jakich błędów wystrzegać się w uchwale dotyczącej dotacji - objaśnia RIO fotolia.pl

Kolegium RIO w Krakowie poddało analizie samorządową uchwałę w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych szkół podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji.

Odnosząc tekst uchwały do treści upoważniającego przepisu art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, RIO wypunktowała kilka błędów.

Organ stanowiący, tworząc uchwałę, bezzasadnie podjął się definiowania "zakresu kontroli" prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji. Powołując się na treść art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zasad oświatowych, Kolegium wskazało na prawo do uregulowania w treści uchwały wyłącznie trybu kontroli, nie zaś jej zakresu - do tego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie został już upoważniony. Akceptacja takiego zapisu oznaczałaby "dopisanie" mu kompetencji, której nie przewidział ustawodawca.

Innym zauważonym błędem było użycie przez uchwałodawcę pojęcia "placówki" w odniesieniu do szkół, które miałyby otrzymać środki. Rzecz w tym, że pojęcie to zostało zdefiniowane w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych w inny sposób. Jej art. 2 pkt 19 przez pojęcie "placówki" każe rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3-8 i 10 ustawy Prawo oświatowe. Wśród nich znajdują się natomiast takie rodzaje podmiotów, których dotowania analizowana samorządowa uchwała nie przewidywała - zatem definiowanie ich w ten sposób było pewną nieścisłością.

Kolejno, Kolegium dopatrzyło się nieprawidłowości w zakresie możliwości sprawdzania zgodności umieszczanych w załącznikach danych ze stanem faktycznym przez upoważnionych pracowników organu. Uprawnienie wynikające z art. 36 u.f.z.o. ma bowiem zastosowanie jedynie w odniesieniu do prowadzonych już kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji. Tymczasem zapis uchwały odnosił się do sytuacji samego wnioskowania i udzielania dotacji, kiedy to jest jeszcze za wcześnie na żądanie przedstawienia dokumentów do wglądu przez upoważnionych pracowników.

Wreszcie, wzmianka o zobowiązaniu organu prowadzącego kończącego swoją działalność w trakcie roku budżetowego do zwrotu niewykorzystanej części dotacji w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu zakończenia działalności, została uznana przez Kolegium RIO za niezgodną z art. 251 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Na jego podstawie należy przyjąć, że jeśli termin wykorzystania dotacji jest krótszy niż rok budżetowy, niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi w terminie 15 dni po upływie terminu wykorzystania dotacji. Terminem zwrotu w przypadku takim, jak opisany w uchwale, jest zatem 15 dzień po dniu zakończenia działalności.

Z uwagi na nieusunięcie tych nieprawidłowości przez radę jednostki samorządu terytorialnego w wyznaczonym terminie, Kolegium RIO postanowiło orzec o nieważności badanej uchwały.

Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 24 kwietnia 2025 r. (sygn. KI.411.91.2025)

Źródło: BIP RIO w Krakowie 

Czw., 15 Mj. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch