Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe podstawy programowe WF już dostępne

Nowe podstawy programowe WF już dostępne fotolia.pl

Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekty nowych rozporządzeń zmieniających dotychczasowe rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania fizycznego. Propozycje zmian wynikają z licznych wcześniejszych zapowiedzi zmiany podejścia do tego przedmiotu i zatroszczenia się o pozostawiające sporo do życzenia kompetencje ruchowe uczniów.

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się dwa projekty w tym przedmiocie. Pierwszy z nich dotyczy wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych (w tym uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym), kształcenia ogólnego w branżowej szkole I stopnia, kształcenia ogólnego w szkole branżowej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Drugi projekt obejmuje natomiast licea ogólnokształcące, technika oraz branżowe szkoły II stopnia. W obu przypadkach potrzeba zmian wynika z potrzeby zapewnienia nauczycielom większej elastyczności w nauczaniu wychowania fizycznego, a w szczególności - dostosowania treści do zróżnicowanych możliwości i potrzeb uczniów oraz dostępnych warunków, co w założeniu projektodawcy powinno zaowocować wyższym poziomem aktywności fizycznej uczniów oraz lepszym przygotowaniem do aktywnego stylu życia.

Zamiarem resortu jest ograniczenie wymagań o charakterze wiedzowym na rzecz rozwijania wachlarza umiejętności ruchowych, które umożliwią uczniom podejmowanie różnych form aktywności ruchowej przez całe życie. Istotną zmianą jest również wprowadzenie wymogu przeprowadzania testów sprawnościowych nie tylko w klasach "starszych", lecz również w klasach I-III. Dodatkowo, podstawa programowa ma uwzględnić możliwość przygotowania uczniów do wykonywania ćwiczeń sprawnościowych, które są wykonywane w procesie rekrutacji do służb mundurowych (już w klasach VII i VIII szkoły podstawowej). Koncepcja ta wpisuje się w prace na rzecz poprawy jakości kształcenia w oddziałach mundurowych oraz zachęcania uczniów do podejmowania w nich nauki. Do motywów przewodnich projektów należy również precyzyjne określenie korelacji międzyprzedmiotowych, co ma służyć holistycznemu podejściu do procesu nauczania. Przykładami takich korelacji są nauka tańca związana z programem nauczania muzyki (zwłaszcza z doskonaleniem własnego warsztatu muzycznego i autoekspresji), biologii (w zakresie fizjologii człowieka w zakresie poruszania się, ćwiczeń oddechowych i relaksacyjnych), informatyki (co wiąże się z korzystaniem z aplikacji mobilnych służących monitorowaniu aktywności fizycznej i ogólnie stanu swojego zdrowia), czy etyki (dotyczącej m.in. zasad fair play i etycznego kibicowania).

Trwa opiniowanie projektów. Dostępne są na stronie RCL pod odnośnikami: legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12397363 i legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12397361

 Źródło: RCL

Czw., 8 Mj. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch