Wojewoda: Regulamin wynagradzania nauczycieli nie może ograniczyć ich prawa do dodatku funkcyjnego do wyłącznie jednego, w sytuacji gdy dany nauczyciel pełni dwie lub więcej funkcji wynagradzanych w taki sposób.
W rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewody Łódzkiego znalazło się omówienie dość częstego dylematu organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe, tworzących regulaminy wynagradzania zatrudnionych tam nauczycieli. Niejednokrotnie wątpliwości budzi kwestia dopuszczalności ograniczenia prawa do dodatku funkcyjnego w sytuacji, gdy dany pedagog pełni przynajmniej dwie funkcje uzasadniające jego przyznanie. W opisywanym przypadku, rada jednostki samorządu terytorialnego zastrzegła, że nauczyciele tacy otrzymają jeden, najwyższy dodatek.
Jak wskazuje Wojewoda, taka regulacja nie tylko nie odpowiada upoważnieniu ustawowemu, lecz również stoi w sprzeczności z samą istotą dodatku funkcyjnego. Ten ma bowiem w założeniu ustawodawcy stanowić ekwiwalent za zwiększony zakres obowiązków i odpowiedzialności nauczyciela pełniącego dodatkowe funkcje. Jeśli prawo do dodatku zostanie ograniczone tylko do jednej z nich, o ekwiwalencie z samej definicji tego słowa nie ma mowy - nawet jeśli to ten wyższy miałby finalnie trafić na konto danego pedagoga.
Upoważnienia do ograniczenia prawa do dodatku funkcyjnego nie przewiduje żaden przepis Karty Nauczyciela. Art. 30 ust. 6 pkt 1 tej ustawy, z którego wynika prawo do stanowienia regulaminów wynagradzania nauczycieli przez jednostki samorządu terytorialnego pozwala tylko na określenie wysokości stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania. Nie oznacza to jednak prawa do decydowania o tym, kiedy dodatek nie przysługuje, co potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych.
Niewykluczone, że w poddanej analizie uchwale rady jednostki samorządu terytorialnego sugerowano się brzmieniem aktu prawnego, który już dawno nie obowiązuje. Ograniczenie prawa nauczyciela do wyłącznie jednego, najwyższego dodatku funkcyjnego wynikało z § 8 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 19 marca 1997 r., które jednak już przed laty utraciło swoją moc. Dziś przy tworzeniu regulaminu wynagradzania nauczyciela, w temacie dodatków wolno sugerować się wyłącznie wytycznymi Karty Nauczyciela, a także rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Z żadnego z tych aktów prawnych nie wynika jakakolwiek możliwość decydowania o nieprzysługiwania dodatku do wynagrodzenia.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z 27 lutego 2025 r. (sygn. PNIK-I.4131.107.2025)