Ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat korzysta z serwisów społecznościowych lub komunikatorów, które nie są dla nich dozwolone. Tak wynika z pierwszego raportu aktywności dzieci i młodzieży w Internecie „Internet dzieci”.
Opublikowano pierwszy raport aktywności dzieci i młodzieży w Internecie „Internet dzieci”. Jak podaje na swojej stronie Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, „celem monitoringu obecności dzieci i młodzieży w Internecie jest zainicjowanie konkretnych działań regulatorów rynku oraz instytucji dbających o ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą, nadużyciami oraz wszelkimi formami uprzedmiotowienia – seksualnego i komercyjnego”. Wraz z Fundacją organizatorami inicjatywy są Państwowa Komisja ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 (PKDP), Polskie Badania Internetu oraz Gemius. Raportowi patronują Sejm RP oraz Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Niniejszy raport dostarcza niezbite dowody, które sprawiają, że od teraz nikt nie ma już podstaw, by twierdzić, że „dzieci w mediach społecznościowych nie ma” – komentuje na łamach dokumentu Magdalena Bigaj, prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”. – Publikacja ta rozpoczyna inicjatywę stałego monitoringu obecności dzieci i młodzieży w Internecie i stanowić będzie papierek lakmusowy społecznej odpowiedzialności firm, instytucji i każdego z nas.
Jak wynika z dokumentu, ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat aktywnie korzysta z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego lub komunikatora dozwolonego od 13. roku życia. Co trzecie dziecko w tej kategorii wiekowej posiada regularny dostęp do TikToka, 24 proc. dzieci do Facebooka, zaś 12 proc. – do Instagrama. Aktywni użytkownicy TikToka spędzają w aplikacji średnio 2 godziny i 11 minut dziennie i w większości przypadków uruchamiają ją kilkanaście lub kilkadziesiąt razy dziennie.
W grupie wiekowej 7-14 lat z Internetu korzysta 85 proc. dzieci, w tym 96 proc. z nich za pomocą urządzeń mobilnych. Najczęściej korzystają z platform społecznościowych i streamingowych, na których spędzają kolejno ponad 2 godziny dziennie i blisko 2 godziny dziennie. Najczęściej wybierane treści dotyczą kultury i rozrywki, edukacji oraz erotyki.
Źródło: Internet Dzieci - Instytut Cyfrowego Obywatelstwa