NSA - W orzecznictwie sądów administracyjnych dominuje pogląd, że podjęta na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe uchwała o likwidacji szkoły nie jest aktem prawa miejscowego.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 lipca 2023 r. sygn. III OSK 1399/22 zwrócił uwagę, że uchwała o likwidacji szkoły sformułowana w sposób konkretny zarówno pod względem podmiotowym - jego adresatami są rodzice oraz dzieci likwidowanej szkoły, jak i przedmiotowym - skonkretyzowana jest likwidowana szkoła. Uchwała o likwidacji podlega wykonaniu tylko jeden raz, a nie jak to jest właściwe dla aktów prawa miejscowego, wielokrotnie - por. postanowienia NSA z 18 września 2012 r., sygn. I OZ 691/12 i z 7 października 2022 r., sygn. III OZ 594/22, III OZ 595/22 i III OZ 596/22.
Ustawodawca nie uznał uchwały o likwidacji szkoły za akt prawa miejscowego ani bezpośrednio, ani też pośrednio, np. poprzez wskazanie, że akt ten podlega opublikowaniu w dzienniku urzędowym województwa. Należy odnotować, że taki sam pogląd wyrażono na gruncie nieobowiązującego już art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2015r. poz. 2156 ze zm.), który miał analogiczną treść jak art. 89 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe – zob. wyroki NSA z 21 lutego 2012 r., sygn. I OSK 2225/11 oraz z 24 stycznia 2017 r., sygn. I OSK 1968/16 i I OSK 2419/16.
Źródło: CBOSA