Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Opinia ZPP do propozycji wzrostu wynagrodzeń nauczycieli przedstawionej przez ZNP

Opinia ZPP do propozycji wzrostu wynagrodzeń nauczycieli przedstawionej przez ZNP fotolia.pl

Związek Powiatów Polskich przygotował opinię do obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, który dotyczy zmian w zasadach wynagradzania nauczycieli.

Pomysłodawcą projektu jest Związek Nauczycielstwa Polskiego. Założenia nowelizacji opisywaliśmy tutaj: Zmiany w wynagradzaniu nauczycieli proponowane przez ZNP - Dziennik Warto Wiedzieć (wartowiedziec.pl).

Związek Powiatów Polskich nigdy nie kwestionował merytorycznej potrzeby wzrostu wynagrodzeń nauczycieli a wręcz wyrażał potrzebę godnego wynagradzania wskazanej grupy zawodowej. Stanowisko takie zostało wyrażone chociażby podczas prac Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty, który na posiedzeniach organizowanych w roku 2021 m.in. na ten temat dyskutował. Warto więc już w tym miejscu zaznaczyć, że kwestia zmian w sposobie wynagradzania nauczycieli ma być przedmiotem nowelizacji ustawy – Karta Nauczyciela, która zgodnie z zapowiedzią Ministra Edukacji i Nauki ma zostać przez resort przedstawiona na początku 2022 r.

Jednakże Związek Powiatów Polskich jako organizacja reprezentująca interesy samorządów, zwłaszcza powiatowych, nie może więc pozytywnie ocenić projektu, w którym nie wskazano realnego źródła finansowania, gwarantującego środki w wysokości adekwatnej do proponowanych zmian (zakładanego wzrostu płac nauczycieli).

Zdaniem ZPP przedmiotowy projekt ze względu na aspekt finansowy będzie niewykonalny. Jako źródło finansowania projektodawcy wskazali część oświatową subwencji ogólnej oraz inne dochody samorządów i zaznaczyli, że sposób finansowania zadań objętych nowelizacją nie ulegnie zmianie w odniesieniu do stanu prawnego obowiązującego obecnie.

Przyjmijmy więc, że projekt miałby obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. Wysokość części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r. ma wynieść ok. 53,3 mld zł. Projektodawcy w swoich wyliczeniach na s. 11 projektu wskazali, że roczny koszt średnich wynagrodzeń nauczycielskich uwzględniając proponowane zmiany wyniesie ok. 52,5 mld zł (przyjęto wysokość przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w III kwartale 2020 r.). Już zestawienie tych danych wskazuje, że wdrożenie projektowanych rozwiązań powodowałoby skutek finansowy w wysokości niemal analogicznej jak część oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r. a finansowanie wynagrodzeń nauczycieli nie jest przecież jedynym (chociaż rzeczywiście zasadniczym) z zadań oświatowych finansowanych subwencją oświatową. Jeżeli jednak za podstawę wyliczeń projektodawców przyjmiemy wysokość przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w III kwartale 2021 r. (informacja taka zostało opublikowana 10 listopada br. stat.gov.pl) wówczas rzeczywisty skutek finansowy przedmiotowego projektu na rok 2022 wyniesie ok. 57,5 mld zł (łączny koszt roczny średnich wynagrodzeń nauczycieli z uwzględnieniem projektowanych rozwiązań), czyli kwota przewyższająca ustaloną w ustawie budżetowej na rok 2022 wysokość części oświatowej subwencji ogólnej o ok. 5 mld zł. Projektodawcy nie wskazali, aby w budżecie państwa na rok 2022 zostały zabezpieczone dodatkowe środki na proponowane zmiany. Już z tej przyczyny przedłożony projekt jest niezgodny z art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji RP.

Wynagrodzenia nauczycieli klasyfikowane są w budżetach samorządów jako wydatki bieżące (stanowiąc zasadniczą część tej kategorii wydatków). W roku 2020 jak wynika z Informacji o wykonaniu budżetów jednostek samorządu terytorialnego, część oświatowa subwencji ogólnej pokryła średnio dla wszystkich poziomów samorządów ok. 72% wydatków bieżących na oświatę. Samorządy w roku 2020 z innych dochodów niż subwencja oświatowa sfinansowały więc wydatki bieżące w oświacie na kwotę ponad 17 mld zł (tzw. luka oświatowa). Zestawienie dochodów ogółem samorządów z tytułu części oświatowej subwencji ogólnej i dotacji wykazanych w działach 801 (Oświata i wychowanie) i 854 (Edukacyjna opieka wychowawcza) z wydatkami ogółem samorządów we wskazanych działach, obrazuje jeszcze wyższą skalę niedoszacowania finansowania oświaty (blisko 20 mld zł).

Z pełną treścią opinii Związku Powiatów Polskich można zapoznać się tutaj.

Czw., 30 Gr. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka