Federacja Związków Zawodowych Pracowników Spółdzielczości, Produkcji, Handlu i Usług w Polsce zbadała zapotrzebowanie w zakresie zmian kierunków kształcenia oraz programów nauczania dla branży handlowej.
Wyniki przeprowadzonych badań wskazały na następujące problemy w obszarze szkolnictwa zawodowego kształcącego handlowców/czynie i sprzedawców/czynie w Polsce:
- W wielu regionach Polski odnotowuje się niewystarczającą ilość szkół kształcących handlowców/czynie i sprzedawców/czynie. Fakt ten rzutuje na brak wykształcenia kierunkowego wielu sprzedawców/czyń w sklepach handlu detalicznego - według badanych, ok. 57% zatrudnionych nie posiada wykształcenia kierunkowego.
- Jak zauważają respondenci/tki (zarządy i kierownicy/czki firm i placówek handlu detalicznego) programy nauczania w szkołach kształcących przyszłych sprzedawców/czynie są nie do końca zgodne z oczekiwaniami nowoczesnego rynku sprzedaży.
- Respondenci/tki zwracali/ły uwagę na fakt niedostatecznej współpracy pomiędzy placówkami handlu a szkołami średnimi kształcącymi handlowców/czynie i sprzedawców/czynie, co ma przełożenie na niską jakość praktyk zawodowych oraz brak wpływu praktyków zawodu na programy nauczania a także programy praktyk zawodowych.
Jak wynika z badania liczba szkół ponadpodstawowych branżowych kształcących handlowców/czynie i sprzedawców/czynie, mimo, że nie jest mała, nie zaspokaja potrzeb branży handlowej w zakresie pozyskiwania wykształconych pracowników/c. Wynika to z faktu, że handel zatrudnia prawie 2 miliony osób, co stanowi ok. 15% zatrudnionych w Polsce i jest trzecią pod względem liczebności grupą pracowniczą.
W związku z powyższym Federacja Związków Zawodowych Pracowników Spółdzielczości, Produkcji, Handlu i Usług w Polsce zwróciła się do Rady dialogu Społecznego i Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego o wykorzystanie wszelkich dostępnych środków mogących wspierać rozwój szkolnictwa zawodowego kształcącego handlowców/czynie i sprzedawców/czynie poprzez:
- wywieranie wpływu na organy odpowiedzialne za zakładanie nowych szkół zawodowych na poziomie średnim lub tworzenie nowych klas o tym profilu,
- wspieranie prowadzenia dialogu między szkołami a pracodawcami/czyniami celem podniesienia jakości programów nauczania i programów oraz realizacji praktyk w branży handlowej.