12 stycznia br. odbyło się spotkanie grup roboczych ds. finansowania oświaty i wynagradzania nauczycieli. Podczas spotkania pracownicy Ministerstwa Edukacji Narodowej wskazali, że resort pracuje nad ustawą o finansowaniu oświaty i chcieliby, aby weszła ona w życie 1 stycznia 2018 r.
Zaprezentowano następujące pomysły zmian:
- naliczanie subwencji na oddział i ucznia
- uzależnienie finansowania kształcenia w zawodach od poszczególnych zawodów
- zakup podręczników jako zadanie własne
- zmiany w zakresie dotacji dla podmiotów prywatnych - naliczanie dotacji jako wskaźnika do subwencji, uzależnienie dotacji dla szkół dla dorosłych od efektów nauczania
- finansowanie pomocy materialnej dla uczniów jako dotacja celowa
- finansowanie kształcenia specjalnego – MEN pracuje nad rozwiązaniami, które pozwolą na wycenę poszczególnych zadań, które zawarte będą w orzeczeniu
- rezygnacja z wyrównywania wynagrodzeń do poziomu średnich z ustaleniem ustawowo poziomu wynagrodzenia zasadniczego (wyliczenie składników wynagrodzenia, które byłyby proste do kalkulacji dla JST, wypłata wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w formie zapłaty za konkretne godziny, co do środków niezależnych od wysokości wynagrodzenia zasadniczego np. dodatek motywacyjny, określenie pewnej puli środków jaką samorządy będą miały do przeznaczenia na tego typu dodatki z określeniem ile przysługuje poszczególnym szkołom prowadzonym przez ten organ i określeniem poziomu minimalnego). Kalkulacja wysokości odbywałaby się w oparciu o liczbę etatów na poszczególnych stopniach awansu zawodowego.
Do powyższych propozycji samorządy zgłosiły następujące uwagi:
- przy rozwiązaniu naliczania subwencji na oddział i ucznia należy pamiętać o odrębności placówek wykonujących zadania pozaszkolne (bursy, poradnie psychologiczno-pedagogiczne)
- odnośnie kształcenia w zawodach należy wprowadzić do algorytmu wagę dla klas wielozawodowych
- środki na podręczniki powinny być przekazywane jako dotacja na zadanie zlecone, należy tylko uprościć sposób jej przekazywania - określić konkretną sumę na ten cel ale dać dyrektorom swobodę w jej dysponowaniu
- rozważenie przeniesienia zadania związanego z pomocą materialną dla uczniów do kompetencji resortu polityki społecznej
- uregulowanie finansowania kształcenia specjalnego
- rozważenie celowości funkcjonowania w systemie szkół policealnych.
Podniesiono ponownie temat finansowania wynagrodzeń w formie dotacji.
Samorządy są przeciwne temu rozwiązaniu ale na spotkaniu przedstawiciele organów prowadzących starali się wytłumaczyć związkom zawodowym, że ten pomysł jest bardziej niekorzystny dla nauczycieli, ponieważ w sytuacji kiedy dokonana zostanie taka zmiana nauczyciel nie otrzyma wynagrodzenia wyższego niż wartości przewidziane w ustawie (a obecnie są samorządy które płacą więcej), ponieważ samorządy będą mogły zostać oskarżone o niegospodarność w dysponowaniu środkami z dotacji. Wszystkie uwagi, bez względu na stronę je prezentującą sprowadzały się do jednego wniosku - kwota subwencji oświatowej jest za niska.