Dr Agnieszka Chłoń-Domińczak z Instytutu Statystyki i Demografi SGH, prof. Krzysztof Konarzewski z Instytutu Badań Edukacjnych, Andrzej Tomczak z Urzędu Miasta Poznania, Marian Buras, wójt gminy Morawica oraz prof. Tomasz Borecki, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich dyskutowali drugiego dnia Kongresu Edukacji Polskiej a temat „Zmiany demograficzne – szanse i zagrożenia.”
Przewidywany znaczny spadek liczby urodzin stanowi istotny element planowania kształtu edukacji w perspektywie do 2030 r. Zmiany demograficzna spowodują zmniejszenie liczebności uczniów w oddziałach szkolnych. Można to traktować jako szansę na bardziej indywidualną pracę z uczniem. Kluczowym pytaniem jest jednak pytanie o finanse. Prawdopodobnie wraz ze zmniejszeniem liczby uczniów będzie malał budżet na edukację i w związku z tym widniejąca na horyzoncie szansa większej indywidualizacji nauczania może nie zostać wykorzystana. Tymczasem rozwój gospodarczy i technologiczny przynosi szkole wciąż nowe wyzwania, na które trzeba będzie odpowiadać w bardziej indywidualny sposób, także poprzez organizowanie w szerszym zakresie zajęć dodatkowych, najczęściej znacznie wybiegających poza dotychczasowe ramy programów szkolnych.
Innym sposobem odpowiedzi na wyzwania, jakie niesie demografia jest przekazywanie szkół do prowadzenia rodzicom i stowarzyszeniom. Podkreślali to obaj mówcy reprezentujący samorządy. Mając za sobą doświadczenia z przekazania szkół mówili o pozytywnych aspektach tego działania, w tym przede wszystkim o upodmiotowieniu rodziców i rzeczywistym oddaniu im kierowania losem swoich dzieci także w dziedzinie edukacji, a więc jednej z najważniejszych.
Relacja własna