Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przekazania szkoły lub placówki publicznej (13). Zmiany w przyznawaniu dotacji

Przekazania szkoły lub placówki publicznej (13). Zmiany w przyznawaniu dotacji fotolia.pl

Obecnie trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk 559), która wprowadza zmiany w zakresie udzielania i rozliczania dotacji wypłacanych przedszkolom, szkołom i placówkom z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu problemy w zakresie interpretacji i stosowania przepisów art. 80 i art. 90 ustawy, dotyczących udzielania i rozliczania dotacji wypłacanych szkołom i placówkom z budżetów jednostek samorządu terytorialnego są zgłaszane przez organy kontrolne, jednostki samorządu terytorialnego oraz inne niż jednostki samorządu terytorialnego organy prowadzące przedszkola, szkoły i placówki. Duży poziom ogólności obecnych przepisów powodował wątpliwości interpretacyjne, co w konsekwencji skutkowało ich niejednolitym stosowaniem w skali kraju oraz powstawaniem sporów pomiędzy organami właściwymi do udzielania dotacji a jednostkami dotowanymi. Doprecyzowanie obecnie obowiązujących regulacji prawnych umożliwi bardziej adekwatne ustalanie wysokości dotacji oraz zapewni sprawiedliwy system określania wysokości dotacji w ramach kraju. Dlatego też w projekcie ustawy zaproponowano następujące zmiany przepisów:

  1. wprowadzenie do słownika pojęć takich jak: gmina miejska, gmina wiejska, gmina miejsko-wiejska, rok budżetowy, liczba mieszkańców, wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie oraz w powiecie;
  2. wprowadzenie definicji najbliższej gminy prowadzącej odpowiednio przedszkole, szkołę podstawową, w której zorganizowano oddział przedszkolny, szkołę danego typu i rodzaju i szkołę, w której zorganizowano internat, oraz najbliższego powiatu prowadzącego odpowiednio szkołę danego typu i rodzaju, placówkę danego rodzaju i szkołę, w której zorganizowano internat Dodatkowo powyższe definicje przy ustalaniu wysokości dotacji różnicują:
    1. gminy – ze względu na typ (wiejskie, miejskie, miejsko-wiejskie, miasta na prawach powiatu), a miasta na prawach powiatu dodatkowo dzielone są ze względu na ich wielkość mierzoną liczbą mieszkańców (do i powyżej 150 tys. mieszkańców),
    2. powiaty – ze względu na posiadanie statusu miasta na prawach powiatu, a powiaty będące miastami na prawach powiatu dodatkowo dzielone są ze względu na ich wielkość mierzoną liczbą mieszkańców (do i powyżej 150 tys. mieszkańców);
  3. oprócz powyższych kryteriów w przypadku najbliższej gminy prowadzącej przedszkole i szkołę podstawową, w której zorganizowano oddział przedszkolny, uwzględniono jeszcze ograniczenie, że wydatki w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, na podstawie których jest ustalana wysokość dotacji, nie mogą być finansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w stopniu wyższym niż 50%;
  4. wprowadzono obowiązek dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do udostępnienia na swojej stronie internetowej narzędzia pomocniczego w postaci aplikacji elektronicznej ułatwiającej wyznaczanie najbliższej gminy lub powiatu na potrzeby ustalania wysokości kwoty dotacji;
  5. wyłączenie dzieci niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczęszczających do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych lub innych form wychowania przedszkolnego, prowadzonych bądź dotowanych przez gminy, których nie są one mieszkańcami, z refundacji przez gminy, których mieszkańcami są te dzieci, kosztów udzielonej dotacji;
  6. doprecyzowanie ustalenia sposobu wyliczania wysokości dotacji na uczniów w szkołach i placówkach publicznych. W tym zakresie zaproponowano następujące zmiany:
    1. wprowadzono odrębny sposób określenia wysokości dotacji dla szkół publicznych, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, oraz w szkołach, w których nie jest on realizowany. W przypadku szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, nie zmienił się sposób określania wysokości dotacji. W przypadku szkół publicznych, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, w stosunku do obecnych regulacji określono, że w przypadku gdy brak jest gminy lub powiatu prowadzącego szkołę danego typu i rodzaju, wysokość dotacji określa się na podstawie wydatków bieżących zaplanowanych na prowadzenie szkół publicznych danego typu i rodzaju odpowiednio w najbliższej gminie lub powiecie. Obecne przepisy dla jednostki samorządu terytorialnego, nieprowadzącej szkoły danego typu i rodzaju odnoszą kwoty dotacji do subwencji oświatowej (zasadniczo niższej od wydatków bieżących związanych z prowadzeniem szkół publicznych),
    2. w przypadku szkół (zarówno tych, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, jak i tych, w których nie realizuje się tych obowiązków) i placówek publicznych założono, że wysokość dotacji będzie obliczać się na podstawie wydatków bieżących w odpowiednich szkołach danego typu i rodzaju lub placówkach danego rodzaju, z zastrzeżeniem, że wysokość dotacji nie może być niższa niż kwota przewidziana na konkretnego dotowanego ucznia w subwencji oświatowej. określenie sposobu obliczania dotacji dla dzieci w domach wczasów dziecięcych oraz w internatach. Dotacja na dzieci w domach wczasów dziecięcych i internatach, w przypadku publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne, jest ustalana na podstawie wydatków w placówkach danego rodzaju, ale nie może być niższa niż kwota subwencji przewidziana na takiego wychowanka. W przypadku domów wczasów dziecięcych doprecyzowano jedynie, że wysokość dotacji ma być proporcjonalna do długości pobytu dziecka w domu wczasów dziecięcych;
  7. wprowadzenie definicji wydatków bieżących oraz zakresu wydatków bieżących będących podstawą do wyliczenia dotacji;
  8. doprecyzowanie pojęcia liczby uczniów dla potrzeb obliczania wysokości dotacji;
  9. wprowadzenie przepisów w zakresie dotowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim realizujących obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez uczestnictwo w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych przez szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne i poradnie psychologiczno-pedagogiczne;
  10. doprecyzowanie przepisów w zakresie dotacji na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka;
  11. określenie podmiotu obowiązanego do dotowania szkoły artystycznej, która była prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego i została przekazana do prowadzenia innej osobie prawnej lub osobie fizycznej w trybie art. 5 ust. 5g ustawy. Zaproponowano odpowiedni przepis stanowiący, że szkoły artystyczne przekazane do prowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego w trybie art. 5 ust. 5g ustawy są dotowane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
  12. wprowadzenie zasady ustalania wysokości dotacji w sytuacji, gdy na początku roku, w którym ustalana jest dotacja, jednostki samorządu terytorialnego nie posiadają jeszcze informacji o ostatecznych kwotach subwencji oświatowej. W takim przypadku do ustalania wysokości dotacji będą przyjmowane kwoty przewidziane w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego w roku poprzednim. Jednocześnie wprowadzono obowiązek dla jednostki samorządu terytorialnego wyrównania kwot dotacji wyliczonych na podstawie kwot subwencji z roku poprzedniego;
  13. wprowadzenie przepisów dotyczących aktualizacji wysokości dotacji w trakcie roku budżetowego. Projekt zakłada dwie aktualizacje w ciągu roku. Pierwsza po ogłoszeniu ustawy budżetowej i określeniu ostatecznych kwot subwencji oświatowej, druga aktualizacja ma być dokonana w październiku. Aktualizacji dokonuje się na podstawie planu dochodów i wydatków – w przypadku pierwszej aktualizacji na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc aktualizacji, w przypadku drugiej aktualizacji na dzień 30 września roku budżetowego;
  14. wprowadzenie przepisów nakładających na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej kwot dotacji oraz statystycznej liczby dzieci, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz każdych aktualizacji tych informacji. 
Niedz., 12 Czrw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka