Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Międzykulturowość w szkole - poradnik dla JST

Międzykulturowość w szkole - poradnik dla JST fotolia.pl

Zjawisko migracji jest w Polsce coraz bardziej widoczne. Bardzo ważną rolę w integracji kulturowej dzieci i młodzieży, także ich rodziców, odgrywa edukacja – a wobec tego trudnego zadania staje przede wszystkim szkoła. Badania podejmujące problematykę edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście wielojęzyczności i wielokulturowości oraz dotychczasowe doświadczenia dyrektorów szkół, specjalistów oraz przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego wskazują na wzrastającą rangę tego problemu i potrzebę zintensyfikowania działań, służących efektywnemu włączaniu tych uczniów do polskiego systemu edukacji.

Co dla szkoły oznacza obecność uczniów z różnych, często odmiennych kultur, i jakie są tego konsekwencje w klasie? Jakie problemy mogą pojawić się w szkole, do której uczęszczają dzieci z doświadczeniem migracyjnym bądź o innym pochodzeniu narodowym i etnicznym? Co należy zrobić i jakich błędów unikać, jeśli w klasie znajdzie się dziecko z innego kręgu kulturowego? Na te pytania powinni odpowiedzieć nauczyciele, dyrektorzy szkół, organy prowadzące szkoły, rodzice i pozostali mieszkańcy ośrodków, których społeczność szkolną cechuje różnorodność kulturowa.Wychodząc naprzeciw pojawiającym się trudnościom, przed którymi stają zarówno organy prowadzące szkoły, jak również dyrektorzy i nauczyciele, Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych ORE we współpracy z trenerkami, zajmującymi się różnymi aspektami pracy z uczniami cudzoziemskimi, z mniejszości etnicznych i narodowych oraz powracającymi z zagranicy przygotował publikację pt. Międzykulturowość w szkole.

Poradnik Międzykulturowość w szkole powstał z myślą o nauczycielach i specjalistach pracujących z uczniami w instytucjach oświatowych o zróżnicowanej strukturze kulturowej. Publikacja dotyczy problematyki edukacji uczniów o innym pochodzeniu niż polskie, uczniów z doświadczeniem migracyjnym oraz uczniów z mniejszości narodowych i etnicznych wymienionych w ustawie. W publikacji Ośrodka Rozwoju Edukacji autorki starają się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób nauczyciel – korzystając z istniejących w Polsce regulacji prawnych – może sobie radzić i co może mu pomóc w pracy ze zróżnicowaną kulturowo grupą uczniów.

W nawiązaniu do polskich realiów w opracowaniu została zaprezentowana wielokulturowość jako wieloaspektowe zjawisko społeczne. Autorki omawiają podłoże i następstwa wielokulturowości w kontekstach psychopedagogicznym, kulturowym, prawnym i społecznym. Rekomendują rozwiązania oparte na regulacjach prawnych dotyczących edukacji międzykulturowej w Polsce oraz przybliżają sposoby pracy w zmieniających się warunkach społeczno-kulturowych polskiej placówki edukacyjnej. Opracowanie kończą rekomendacje na temat kształtowania wielokulturowej polityki szkoły, przygotowane na podstawie dostępnej literatury oraz doświadczeń kadry szkolnej i autorek.

Źródło: Kinga Białek, Michalina Jarmuż, Aleksandra Ośko Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2015

Czw., 12 Lst. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna