Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Stwierdzenie nieważności decyzji o nadaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela

Stwierdzenie nieważności decyzji o nadaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela fotolia.pl

To nie samorządowe kolegium odwoławcze, lecz kurator oświaty jest organem wyższego stopnia właściwym do rozpoznania odwołania strony od decyzji organu prowadzącego szkołępodstawową, wydanej w postępowaniu nadzwyczajnym w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji dyrektora szkoły podstawowej o nadaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.

Stosownie do art. 157 §1k.p.a. organem właściwym do stwierdzenia nieważności decyzji jest organ wyższego stopnia, a gdy decyzja wydana została przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze - ten organ. Jakie organy sąnatomiast organami wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu określa art. 17k.p.a., z kolei przyjmuje się, iżwłaściwośćrzeczowąorganu do stwierdzenia nieważności oceniaćnależy według przepisów prawa materialnego, które stanowiły podstawęustalenia właściwości organu przy wydawaniu decyzji w postępowaniu zwykłym, chyba że nastąpiła zmiana w strukturze administracji publicznej.

Postępowanie, w którym dochodzi do wydania decyzji - aktu nadania nauczycielowi stopnia awansu zawodowego, prowadzone jest w trybie i na zasadach określonych w ustawieKarta Nauczyciela. Zgodnie z art. 9b ust. 4 pkt 1i ust. 6tej ustawy decyzjęw przedmiocie nadania bądźodmowy nadania nauczycielowi stażyście stopnia nauczyciela kontraktowego wydaje dyrektor szkoły. W myśl zaśart. 9b ust. 7tej ustawy organami wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach, o których mowa w ust. 4 pkt 1 - 3oraz ust. 6, a zatem w przedmiocie nadania bądźodmowy nadania nauczycielowi stopnia awansu zawodowego, sąodpowiednio:

1) w stosunku do dyrektora szkoły - organ prowadzący szkołę,

2) w stosunku do organu prowadzącego szkołę- organ sprawujący nadzór pedagogiczny,

3) w stosunku do organu sprawującego nadzór pedagogiczny - właściwy minister.

Właściwośćrzeczowąorganów w postępowaniu nadzwyczajnym oceniaćnależy według przepisów prawa materialnego, które stanowiły podstawędo ustalenia właściwości organu przy wydawaniu decyzji w postępowaniu zwykłym. Skoro zatem decyzjęo nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego wydałdyrektor szkoły podstawowej organem właściwym do wydania decyzji w pierwszej instancji w postępowaniu nieważnościowym jest prezydent miasta/wójt gminy. Prowadzenie szkółpodstawowych należy bowiem do zadańwłasnych gmin.

Nie można zgodzićsięz poglądem iżKurator Oświaty, jako organ sprawujący nadzór pedagogiczny w stosunku do organu prowadzącego szkołępodstawowąnie jest organem właściwym do rozpatrzenia odwołania, a takim organem jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Zasadąjest, że właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy (art. 127 §2k.p.a.).

W myśl art. 17 pkt 1k.p.a. organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego sąsamorządowe kolegia odwoławcze, chyba że ustawy szczególne stanowiąinaczej. Natomiast przepis art. 1 §1ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych stanowi, że samorządowe kolegia odwoławcze sąorganami wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego i ustawy Ordynacja podatkowa w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli przepisy szczególne nie stanowiąinaczej.

Takim przepisem szczególnym jest niewątpliwie art. 9b ust. 7ustawy Karta Nauczyciela, a właściwości instancyjnej określonej w tym przepisie nie można zawężaćwyłącznie do postępowania zwykłego w przedmiocie nadania bądźodmowy nadania nauczycielowi stopnia awansu zawodowego.

Argumentacja o właściwości kuratora oświaty doznaje wsparcia, jeśli sięweźmie pod uwagętreśćart. 31 ust. 1ustawy o systemie oświaty; zgodnie z tym przepisem kurator oświaty, w imieniu wojewody, wykonuje zadania i kompetencje w zakresie oświaty określone w ustawie i przepisach odrębnych na obszarze województwa, m.in. wykonuje zadania organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Nie może zatem budzićwątpliwości, że to nie samorządowe kolegium odwoławcze, lecz kurator oświaty jest organem wyższego stopnia właściwym do rozpoznania odwołania strony od decyzji organu prowadzącego szkołępodstawową, wydanej w postępowaniu nadzwyczajnym w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji dyrektora szkoły podstawowej o nadaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.

Źródło: Wyrok NSA w Warszawie z dnia 7 listopada 2007 r. I OSK 21/07

Pt., 13 Lst. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka