Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Laptop dla ucznia - tylko czy w ten sposób?

Laptop dla ucznia - tylko czy w ten sposób? fotolia.pl

Pisaliśmy niedawno, że Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje projekt ustawy, w myśl którego zostanie zastosowana konwersja opłat z tytułu udzielenia koncesji operatorom ruchomych publicznych sieci telekomunikacyjnych i zakupienia komputerów przenośnych z szerokopasmowych dostępem do internetu dla uczniów klas pierwszych szkół podstawowych.

Polskie Towarzystwo Informatyczne przesłało pani Małgorzacie Olszewskiej, Dyrektor Departamentu Telekomunikacji Ministerstwa Infrastruktury dokument pt.: „Opinia dotycząca projektu ustawy o konwersji opłat z tytułu udzielenia koncesji operatorom ruchomych publicznych sieci telekomunikacyjnych”.

„Polskie Towarzystwo Informatyczne z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Ministerstwo Infrastruktury postanawia przeznaczyć środki finansowe z konwersji opłat koncesyjnych na działania mające na celu zwiększenie potencjału społeczno-gospodarczego Polski, poprzez rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej oraz edukację społeczeństwa w kierunku wykorzystywania nowoczesnych narzędzi ICT w procesie nauczania oraz w życiu społecznym i zawodowym” – stwierdza dokument we wstępie, jednak krytykuje niektóre propozycje szczegółowe.

Zdaniem PTI propozycja MI nie w pełni prowadzi do realizacji celów nakreślonych w rządowych dokumentach „Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce 2007-2013” oraz: „Plan działań dotyczący nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym. Nowe technologie w edukacji”. Np. zamiar przekazania dzieciom sprzętu na własność rodzi pytania i obawy takie jak:

  1. Kto będzie odpowiedzialny za sytuację, gdy komputer ulegnie zniszczeniu/awarii?
  2. W jaki sposób duża liczba laptopów przynoszonych przez dzieci do szkoły będzie korzystać z zasilania i z dostępu do Internetu? Wymaga to poważnych inwestycji w szkołach. 
  3. Jak zapewnić dzieciom dostęp do poprawnych merytorycznie i metodycznie materiałów również poza szkołą? 
  4. Jak zapobiec przeciążeniu tornistrów dzieci?

Zdaniem PTI należy najpierw stworzyć odpowiednią infrastrukturę w szkole poprzez modernizację istniejącego sprzętu, doposażenie szkół w laptopy, rzutniki, tablice interaktywne oraz odpowiednie oprogramowanie, aby umożliwić nauczycielom wszystkich przedmiotów korzystanie z nowoczesnych technologii w procesie dydaktycznym. oraz zaplanować odpowiednie szkolenia dla nauczycieli. Należy też zapewnić odpowiednie wsparcie dla rodziców oraz określić mechanizmy monitoringu i ewaluacji realizacji projektu i przewidzieć jego modyfikacje wraz z rozwojem technologii.

Opinię na temat „projektu ustawy o konwersji opłat...” sformułowała również Koalicja Otwartej Edukacji (KOED), która podobnie jak PTI zaleca: „...całościowe podejście do kwestii rozwoju cyfryzacji polskich szkół, obejmujące zarówno zadania infrastrukturalne, rozwój sieci i wyposażenia w sprzęt cyfrowy, jak i rozwój zasobów edukacyjnych oraz wspieranie cyfrowych kompetencji uczniów i nauczycieli. Takie podejście jest rekomendowane i przez Strategię Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i raporty zespołu "Polska cyfrowa".” W szczególności KOED kładzie nacisk na wspieranie rozwoju powszechnie dostępnych, opublikowanych w internecie materiałów dydaktycznych zgodnych z podstawą programową.

I nam też się wydaje, że warto czasem dokładnie sprawę przemyśleć, niż zaprezentować atrakcyjny z pozoru projekt, ale niemożliwy do zastosowania z marszu. I tylko pozostaną rozbudzone apetyty niedoszłych właściceli laptopów.

Źródło: pti.org.pl

Czw., 28 Kw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun