Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Porozumienie powiatu z gminą w celu upowszechniania kultury

Porozumienie powiatu z gminą w celu upowszechniania kultury fotolia.pl

Zgodnie z art. 4 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury.

Umocowanie do prowadzenia działalności kulturalnej przez wspólnoty samorządowe zawiera ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, która w art. 9 ust. 2 stanowi, że "Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym". Według art. 1 tej ustawy "Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury", a art. 2 stanowi, że "Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury".

Z regulacji art. 1 i art. 2 tej ustawy wynika, że upowszechnianie kultury należy do zadań wspólnoty samorządowej, w tym zatem zarówno do powiatu i gminy. Formy działalności kulturalnej w powołanej ustawie nie zostały ograniczone wyłącznie do form organizacyjnych wyliczonych w art. 2 tej ustawy, a zatem mogą to być również inne formy upowszechniania kultury, do których należy zaliczyć organizowanie imprez kulturalnych - dożynek.

W świetle obowiązującej regulacji w ustawie o samorządzie powiatowym i ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nie jest zasadny zarzut braku podstaw prawnych do podjęcia przez powiat uchwały w sprawie powierzenia gminie na mocy porozumienia zadania z zakresu właściwości powiatu. Podstawy do upowszechniania kultury reguluje ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, która nie zawiera nakazu wyboru prowadzenia działalności kulturalnej wyłącznie w wyliczonych formach, a zatem pozostawia podmiotowi samorządowemu wybór formy upowszechnienia kultury.

Źródło: Wyrok NSA w Warszawie z dnia 17 maja 2011 r. II OSK 378/11

Nieprzypisany: Nieprzypisany

Sob., 9 Mj. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka