Wszystkie państwa Unii Europejskie dążą do podobnego celu w dziedzinie edukacji przedszkolnej: wdrażać dziecko do życia w społeczeństwie i uczyć życia w zespole.
W niniejszym cyklu przedstawimy organizację edukacji przedszkolnej w wybranych krajach Europy.
Jako pierwsze Belgia i Dania.
Edukacja przedszkolna w Belgi jest częścią systemu szkolnego. Fakultatywna i bezpłatna edukacja przedszkolna jest przeznaczona dla dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat. Zajęcia zazwyczaj odbywają się w pomieszczeniach szkół podstawowych. Wyznaczone cele to wdrażanie dziecka do życia w społeczeństwie, wspieranie jego równowagi psychicznej i fizycznej, uczenie poprawnego wysławiania się, zachęcanie do udziału w zajęciach artystycznych.
Duński system to wiele różnych placówek opieki, z których niektóre podlegają resortowi spraw socjalnych, a klasy przedszkolne, dla dzieci od 5 do 7 lat, podlegają ministerstwu edukacji. Zadaniem klas przedszkolnych jest przygotowanie dziecka do rutyny szkolnej poprzez zabawę i współpracę z innymi dziećmi. Dzieci mają po 3 lub 4 godziny zajęć dziennie przez 5 dni w tygodniu.
Źródło: A. Blumsztajn, Przykłady rozwiązań edukacji przedszkolnej w krajach członkowskich Unii Europejskiej, [w:] C. Sadowska-Snarska (red.), System instytucjonalnej opieki nad dzieckiem w aspekcie godzenia życia zawodowego z rodzinnym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok 2007.