Stosowanie nowoczesnych technologii podczas zajęć w szkołach jest potrzebne – uważają uczestnicy sondy opinii przeprowadzonej w sierpniu 2013 r. w Warszawie. Narzędziem, które może pomóc nauczycielom w przygotowaniu nowoczesnych lekcji jest portal Scholaris. W nowym roku szkolnym wprowadzono w nim wiele zmian funkcjonalnych. Możliwość korzystania z portalu za pomocą urządzeń mobilnych oraz przystosowanie nowych zasobów do potrzeb osób niepełnosprawnych to tylko niektóre z nich.
U progu nowego roku szkolnego przeprowadzona została sonda opinii na temat oczekiwań wobec współczesnego szkolnictwa. Zdaniem rozmówców nowoczesna edukacja powinna dbać o potrzeby jednostki i umożliwiać rozwój talentów. Ważne jest również, aby była „skierowana na praktykę, a nie tylko na suchą teorię".
Według uczestników sondy dzisiejsi uczniowie zostali „wychowani z komputerem", dlatego powinni mieć styczność z nowymi technologiami od początku edukacji. Zdaniem pytanych nowoczesna szkoła to taka, w której wykorzystuje się internet, tablety i laptopy. Elementem lekcji są w niej pokazy zdjęć, filmów, czy prezentacje multimedialne. – Człowiek szybciej przyswaja obrazki, taka wiedza jest lepiej wchłaniana i zapamiętywana – mówi jeden z pytanych.
W opinii uczestników sondy, współczesny nauczyciel powinien przede wszystkim w interesujący sposób przekazywać wiedzę. Pytani mówili także, że nowoczesny pedagog musi „dobrze znać się na komputerach" i wykorzystywać wszystkie dostępne źródła informacji, łącznie z internetem. Zwracali jednak uwagę na konieczność weryfikacji materiałów znalezionych w sieci. Wszyscy uczestnicy sondy byli również zdania, że korzystanie przez nauczycieli z rzetelnego portalu wiedzy jest dobrym pomysłem. Ich zdaniem taki serwis ułatwi pracę pedagogów i skróci czas potrzebny na przygotowanie lekcji.
Portal Scholaris (www.scholaris.pl) od kilku lat udostępnia nauczycielom bezpłatne, multimedialne materiały edukacyjne. Są to gotowe do wykorzystania scenariusze lekcji, prezentacje, filmy, grafiki i wiele innych. Od nowego roku szkolnego w portalu wprowadzono istotne zmiany funkcjonalne. Najważniejszymi z nich są: udoskonalenie wyszukiwarki, przystosowanie nowych zasobów do potrzeb osób niepełnosprawnych, umożliwienie łatwiejszego korzystania z portalu na urządzeniach mobilnych (tablet, smartphone) oraz oddanie do dyspozycji nauczycieli nowego kreatora do tworzenia własnych prezentacji. Celem zmian jest umożliwienie bardziej intuicyjnego korzystania z serwisu, nowe uporządkowanie zasobów oraz przypisanie wszystkich zgromadzonych materiałów do wymogów nowej podstawy programowej.
– Od momentu powstania portal Scholaris przechodził liczne modyfikacje. Przeprowadziliśmy badania wśród nauczycieli, które pozwoliły nam na poznanie ich oczekiwań i potrzeb. Wprowadzane właśnie nowe funkcjonalności mają na celu spełnić te oczekiwania. Naszym celem jest również umożliwienie korzystania z portalu jak największej grupie odbiorców, dlatego nowo pozyskiwane materiały zdecydowaliśmy się dostosowywać do wymagań Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Dzięki wolnym licencjom oraz stosowaniu otwartych standardów zapisu i wymiany danych, dostęp do tych materiałów jest możliwie najszerszy. Zmiany technologiczne to wyjście naprzeciw potrzebom nowoczesnej edukacji i kolejny krok w stronę Cyfrowej Szkoły – podsumowuje Krzysztof Nierojewski, koordynator projektu Scholaris.
Źródło: Scholaris