Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało 12 grudnia do konsultacji projekt rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, które ma w przyszłości zastąpić dotychczasowe rozwiązania z 2010 roku - zapewniając spójność z wprowadzanym systemem wspomagania szkół i organizacji pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Nowe rozporządzenie uelastyczni procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w przedszkolu, szkole lub placówce oraz sposób dokumentowania tych działań. Umożliwi to sprawniejsze wypełnianie głównych celów tej pomocy, czyli rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb uczniów oraz wspierania rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.
Projekt zakłada doskonalenie zakresu, form i zwiększenie czasu przeznaczonego na udzielanie uczniom pomocy, co będzie możliwe dzięki odciążeniu nauczycieli od części dotychczasowych obowiązków, w tym ograniczeniu do niezbędnego minimum dokumentacji. Dzięki temu wydłuży się ich czas, który przeznaczą na bezpośrednią pracę z uczniem. Stwarza to także możliwość szybszego reagowania na określone potrzeby dzieci.
Ponadto w projekcie proponuje się rezygnację z obligatoryjnego tworzenia zespołu dla każdego ucznia wymagającego pomocy (dotychczas składającego się z nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia), do którego zadań należało planowanie i koordynowanie udzielanej uczniowi pomocy. Zadania te będzie wykonywał wychowawca klasy w szkole lub placówce, który w zależności od potrzeb ucznia będzie współpracował z nauczycielami, specjalistami, poradnią i rodzicami. Obligatoryjność współpracy z nauczycielami i specjalistami przewiduje się w sytuacji, kiedy uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
W projekcie zaproponowano również zniesienie obowiązku opracowywania kart indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU) oraz planów działań wspierających (PDW) na rzecz indywidualnych lub grupowych programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokumentowanej w dzienniku pracy nauczyciela. W przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wnioski do dalszej pracy uwzględniane będą dodatkowo w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym (IPET).
Wśród specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej znajdą się terapeuci pedagogiczni, którzy prowadzą zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi. Są również przygotowani do rozpoznawania ryzyka wystąpienia u dzieci specyficznych trudności w uczeniu się i mogą wspierać nauczycieli w realizacji tego zadania.
Tekst projektu rozporządzenia i jego uzasadnienia do pobrania poniżej.
źródło: men.gov.pl