Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dziesięciolatki - wyniki badań PIRLS i TIMSS 2011

Dziesięciolatki - wyniki badań PIRLS i TIMSS 2011 fotolia.pl

11 grudnia 2012 r., zostały opublikowane wyniki międzynarodowych badań PIRLS i TIMSS, realizowanych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), mierzących kompetencje młodszych uczniów szkół podstawowych. Obok prowadzonego przez OECD badania PISA, które dotyczy 15-latków, badania PIRLS i TIMSS stanowią główne źródło międzynarodowych porównań umiejętności uczniów.

 Najważniejsze wyniki badań

Badanie PIRSL 2011 pokazuje, że jakość edukacji polskich trzecioklasistów w zakresie czytania poprawia się. W porównaniu z poprzednią edycją badania z 2006 roku, wynik naszych uczniów w rozumieniu pisanego tekstu poprawił się o sześć punktów. Obecnie Polska plasuje się istotnie powyżej średniej międzynarodowej. Ogólna poprawa osiągnięć trzecioklasistów to przede wszystkim skutek zmniejszenia się odsetka uczniów, którzy osiągnęli słabe wyniki. Równocześnie zmniejszyła się luka pomiędzy średnimi osiągnięciami chłopców i dziewcząt.

W badaniu TIMSS Polska uczestniczyła po raz pierwszy. W zakresie przyrody polscy uczniowie uzyskali wynik bliski średniej międzynarodowej; w badaniu umiejętności matematycznych polscy uczniowie uzyskali nieco słabszy wynik, mieszczący się poniżej średniej międzynarodowej. Jednak warto podkreślić, że nasi uczniowie lepiej wypadli w zadaniach matematycznych wymagających podejścia problemowego niż w zadaniach typowych.

Polscy uczniowie czują się bezpiecznie w szkole
Opinie uczniów na temat ich poczucia bezpieczeństwa w szkole dają Polsce 7-9 miejsce (razem z Chorwacją i Finlandią) wśród 50 krajów. Większość naszych uczniów uważa, że prawie nigdy nie spotkali się z: przypadkami przezywania, naśmiewania się, wykluczania ze wspólnych gier, rozpowiadania kłamstw, kradzieży, rękoczynów, bójek, zmuszania do niechcianych zachowań.

W załączeniu prezentacja wyników przygotowana przez MEN oraz pełny raport końcowy - oba dokumenty w języku polskim. Klikając TUTAJ, możemy obejrzeć i wysłuchać oryginalnego raportu w języku angielskim.

źródło: men.gov.pl, timssandpirls.bc.edu/data-release-2011

Załączniki:
Pobierz ten plik (Prezentacja pirls timss.pdf)Prezentacja pirls timss.pdf1444 kB
Pobierz ten plik (Raport końcowy.pdf)Raport końcowy.pdf10784 kB
Pt., 14 Gr. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun