Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Unijne miliardy na kolej. Warszawa Zachodnia z nowym przejściem podziemnym

Unijne miliardy na kolej. Warszawa Zachodnia z nowym przejściem podziemnym fot.canva

Podróżni mogą już korzystać z w pełni przebudowanego dworca PKP Warszawa Zachodnia. Otwarto nowe, przestronne przejście podziemne, które łączy perony z obiema stronami miasta i znacząco usprawnia komunikację w jednym z najważniejszych punktów stołecznego węzła kolejowego. Inwestycja otrzymała ponad 1,5 mld zł dofinansowania z Funduszy Europejskich, co podkreśla jej strategiczny charakter.

– Nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie nasza strategiczna decyzja o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej– zaznaczyła minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, przypominając, że środki unijne wsparły zarówno modernizację dworca, jak i otaczającej go infrastruktury kolejowej. Dodatkowo niemal miliard złotych przeznaczono na realizację II fazy projektu tramwaju na Wilanów, którego częścią jest podziemny przystanek przy Warszawie Zachodniej.

Dworzec po przebudowie – wygodniej i nowocześnie

W ramach inwestycji przebudowano obydwa budynki stacyjne: istniejący, podziemny od strony Ochoty i Alej Jerozolimskich, oraz nowy – od strony Woli, przy ulicy Tunelowej. Obiekty spina wielofunkcyjne przejście podziemne ułatwiające poruszanie się między peronami i dzielnicami. Powstały windy, liczne schody ruchome, zmodernizowano instalacje techniczne, a perony przykryto nowym zadaszeniem. Całkowicie wymieniono też nawierzchnię torowisk i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Ważnym elementem prac było również zachowanie i rewitalizacja charakterystycznego budynku nastawni kolejowej, tzw. grzybka, wpisanego do rejestru zabytków. Wspólnie z miastem zrealizowano także część infrastruktury pod przyszły tunel tramwajowy oraz nowy przystanek tramwajowy.

Projekt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia jest pierwszym etapem szeroko zakrojonej modernizacji linii średnicowej – kluczowej dla ruchu aglomeracyjnego, regionalnego oraz dalekobieżnego. Modernizacja zwiększy przepustowość linii, skróci czas przejazdów i umożliwi obsługę planowanych połączeń Kolei Dużych Prędkości oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Fundusze Europejskie – miliardy dla rozwoju kolei

Rozbudowa Warszawy Zachodniej to część szerokiego programu modernizacji polskiej kolei finansowanego ze środków unijnych. Łącznie na ten cel przeznaczono ponad 58 mld zł, które obejmują:

  • 23,7 mld zł z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko,
  • ponad 17 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy,
  • ponad 10 mld zł z instrumentu „Łącząc Europę”,
  • 5 mld zł z programów regionalnych,
  • 3 mld zł z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.

Środki te wspierają modernizację dworców, linii kolejowych, zakup taboru oraz rozwój nowoczesnych systemów sterowania ruchem. Efektem jest większy komfort podróży, skrócony czas przejazdu i poprawa bezpieczeństwa na polskiej kolei.

Źródło: MFiPR

Śr., 3 Gr. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła