Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim postanowieniem z dnia 5 listopada 2025 r. (sygn. II SAB/Go 86/25) odrzucił skargę mieszkańca gminy D.W. na bezczynność Wójta Gminy w przedmiocie zgłoszenia nieprawidłowości przy przebudowie drogi gminnej.
Sąd ustalił, że skarżący kierował do organu gminy pisma, w których wskazywał na – jego zdaniem – nieprawidłowe wykonanie prac drogowych przy ulicy przylegającej do posesji, której jest właścicielem. Mieszkaniec zwracał uwagę w szczególności na zmianę poziomu gruntu i nachylenia jezdni, co miało powodować utrudnienia w dojeździe do jego nieruchomości. W ocenie skarżącego wójt, pomimo wielokrotnych zgłoszeń, nie podjął skutecznych działań w celu usunięcia tych nieprawidłowości, co – jak argumentował – stanowiło przejaw bezczynności organu.
Wójt w odpowiedzi na skargę wyjaśnił, że wszystkie pisma mieszkańca zostały rozpatrzone, a inwestycja prowadzona była zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym i zasadami wiedzy technicznej. Zaznaczył również, że proponowane przez skarżącego zmiany w zakresie spadków i rzędnych poboczy drogi byłyby niezgodne z obowiązującymi przepisami techniczno-budowlanymi i nie mogły zostać uwzględnione.
WSA podkreślił, że postępowanie sądowoadministracyjne może zostać wszczęte wyłącznie na podstawie skutecznie wniesionej skargi, a kontrola sądów administracyjnych obejmuje jedynie akty i czynności organów administracji publicznej wymienione w art. 3 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Sąd stwierdził, że wójt, wykonując zadania związane z przebudową drogi gminnej, działał w sferze czynności faktycznych, a nie władczych. Nie był zatem zobowiązany do wydania decyzji, postanowienia ani innego aktu administracyjnego, co wyklucza możliwość uznania, że doszło do bezczynności w rozumieniu przepisów p.p.s.a.
W konsekwencji, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a., sąd odrzucił skargę, uznając, że sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego. W uzasadnieniu WSA przypomniał, że skarga na bezczynność może być skuteczna tylko wtedy, gdy organ ma obowiązek podjęcia działania określonego przepisami prawa, np. wydania decyzji, postanowienia lub innego aktu administracyjnego. W przypadku zgłoszonych uwag dotyczących przebudowy drogi taki obowiązek nie istnieje, a ewentualne zastrzeżenia dotyczące sposobu wykonania robót budowlanych przy drogach publicznych nie mogą być rozpatrywane w postępowaniu przed sądem administracyjnym.
Postanowienie WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 5 listopada 2025 r. (sygn. II SAB/Go 86/25)
Źródło: CBOSA