Jednostki podległe Ministerstwu Infrastruktury do końca 2028 roku wykonają zadania o łącznej wartości przekraczającej miliard złotych w związku z likwidacją skutków ubiegłorocznej powodzi. O skali i tempie prowadzonych działań poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podczas wspólnej konferencji prasowej przedstawicieli rządu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
— Już w październiku 2024 roku uzyskaliśmy pełną przejezdność na drogach i kolei – był to pierwszy etap odbudowy po powodzi w infrastrukturze. Drugi etap to tymczasowa infrastruktura – przykładem jest most tymczasowy w Głuchołazach. Natomiast w etapie trzecim, najważniejszym, prowadzimy odbudowę, najczęściej już z nowymi funkcjonalnościami, nową jakością. Dobrym przykładem jest tutaj docelowy most w Głuchołazach o wartości 64 mln zł, który będzie budowany w innej technologii zapewniającej większą odporność. Do 2028 roku planujemy przeznaczyć łącznie ponad 1 mld zł na działania przywracające dotychczasową funkcjonalność lub wprowadzające nowe rozwiązania w infrastrukturze kolejowej i drogowej, która ucierpiała w trakcie powodzi — podkreślił wiceminister Malepszak.
Odbudowa prowadzona jest równolegle w trzech obszarach: na sieci dróg krajowych, w infrastrukturze kolejowej oraz w gospodarce wodnej. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie realizuje niemal 600 zadań o wartości 314 mln zł. Ponad 360 z nich zostało już zakończonych – wśród nich przebudowa mostu drogowego w Krośnie Odrzańskim. Do finału zbliżają się również prace związane z zabezpieczeniem zbiornika Topola na Nysie Kłodzkiej, który pełni kluczową rolę w systemie ochrony przeciwpowodziowej regionu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za inwestycje na sieci dróg krajowych w pięciu województwach. W ramach działań zaplanowano prace na 538 odcinkach o łącznej wartości 482,3 mln zł. Dotychczas zrealizowano 439 zadań utrzymaniowych i 31 interwencyjnych, które pozwoliły na przywrócenie sprawności i bezpieczeństwa wielu tras. Najważniejsze przedsięwzięcia to m.in. nowy most w Głuchołazach w ciągu DK40, odbudowa infrastruktury drogowej w Krapkowicach na DK45 oraz w Skorogoszczy na DK94.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skupiły się na zabezpieczeniu infrastruktury i szybkim przywróceniu przejezdności szlaków kolejowych. Równocześnie prowadzone są przygotowania do kolejnych inwestycji, które mają nie tylko odtworzyć zniszczoną infrastrukturę, lecz także dostosować ją do wyższych standardów bezpieczeństwa i odporności na ekstremalne zjawiska pogodowe.
Zastosowanie nowoczesnych technologii przy budowie mostów, zabezpieczaniu zbiorników czy modernizacji linii kolejowych ma zagwarantować, że skutki podobnych kataklizmów w przyszłości będą mniej dotkliwe.
Inwestycje prowadzone do 2028 roku mają kluczowe znaczenie nie tylko dla mieszkańców terenów dotkniętych powodzią, ale także dla całej gospodarki. Bezpieczna i sprawna infrastruktura drogowa oraz kolejowa jest fundamentem transportu towarów i mobilności obywateli. Wzmocnienie systemu ochrony przeciwpowodziowej i modernizacja newralgicznych odcinków to z kolei inwestycja w odporność kraju na kolejne wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi.
Władze podkreślają, że choć sama powódź zadała ogromne straty, stała się impulsem do głębszej refleksji nad przyszłością polskiej infrastruktury. Odbudowa staje się szansą na podniesienie jakości rozwiązań technicznych i poprawę bezpieczeństwa w długiej perspektywie.
Źródło: MI