Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu mocą swojego niedawnego wyroku wskazał, w jaki sposób powinna zostać podjęta uchwała rady gminy dotycząca lokalizacji kasyna gry. Głos samorządu, który w przypadku realizacji takiej inwestycji ma zasadnicze znaczenie, wymaga pewnego uzasadnienia i wyrażenia w pełnej zgodności z procedurami, które w takiej sprawie przybierają szczególną formę.
Co do zasady, uruchomienie kasyna wymaga spełnienia szeregu proceduralnych wymogów, o których stanowią nie tylko ustawy samorządowe i administracyjne, lecz również ustawa o grach hazardowych. W celu zapobiegania problemom uzależnienia od hazardu, ustawa ta przewiduje dość daleko idące ograniczenia liczby kasyn w jednej miejscowości, a także w całym województwie. Na 650 tys. mieszkańców województwa może bowiem przypadać tylko jedna "jaskinia hazardu", co jest ograniczeniem niezależnym od limitu dotyczącego pojedynczego miasta - tam więcej niż jedno kasyno nie może przypaść na mniej niż 250 tys. mieszkańców. Lokalizacja stanowi zatem istotny element postępowania, które ma zakończyć się wydaniem przez ministra finansów odpowiedniej koncesji. Zanim to nastąpi, koniecznym jest bowiem uzyskanie pozytywnej opinii właściwej rady gminy.
W sprawie, która trafiła na wokandę sądu administracyjnego, rada miasta nie zdołała uzyskać wymaganej większości głosów dla wydania pozytywnej decyzji o lokalizacji kasyna. Natychmiast potem poddała pod głosowanie projekt uchwały o opinii negatywnej - ten zaś spotkał się z aprobatą. Ubiegająca się o wydanie koncesji spółka wniosła skargę od podjętej w ten sposób, niekorzystnej ze swojej perspektywy uchwały, zarzucając nieuprawnione, pozbawione podstawy prawnej głosowanie nad negatywną decyzją, mimo że do zadań rady należało wyłącznie głosowanie nad rozstrzygnięciem pozytywnym.
WSA zgodził się z częścią argumentacji skarżącej i uznał podjętą przez radę miasta uchwałę za niezgodną z prawem na podstawie art. 147 § 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Treść uchwały kształtuje bowiem dalsze postępowanie w sprawie o udzielenie koncesji, toteż w rozumieniu art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, każdy, czyj interes prawny (z którym mamy tutaj do czynienia) został naruszony, ma prawo zaskarżyć taką uchwałę do sądu administracyjnego.
Konieczne stało się jednak bliższe wyjaśnienie możliwości przysługujących radzie gminy (miasta) w przedmiocie głosowania. Wbrew twierdzeniom spółki skarżącej, rada ma prawo podjąć głosowanie nad opinią negatywną w przypadku nieuzyskania większości w głosowaniu nad rozstrzygnięciem pozytywnym. Problem wiąże się jednak z uzasadnieniem dla takiej uchwały. Aby było ono uzasadnieniem kompletnym, spełniającym założenia ustawodawcy, musi bowiem odnieść się w sposób konkretny do samej lokalizacji kasyna, gdyż w związku z ustawą o grach hazardowych, właśnie lokalizacja jest podstawowym zagadnieniem odnoszącym się do czynności samorządu. Brak stosownego uzasadnienia w tym zakresie został uznany przez Sąd za istotne naruszenie prawa i skutkuje nieważnością uchwały.
Jak wykazał Sąd, pełne uzasadnienie podjętej uchwały jest standardem demokratycznego państwa prawnego działającego przez organy władzy publicznej i jest niezbędne zarówno z punktu widzenia podmiotu zainteresowanego, jak i sądu, który bez takiego uzasadnienia nie jest w stanie należycie skontrolować toku myślenia organu w danej sprawie.
Źródło: Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 2 sierpnia 2024 r. (sygn. III SA/Po 226/24)