Wspólnota gruntowa była właścicielem lasu. Dla tego lasu, na zlecenie i koszt starosty został sporządzony uproszczony plan urządzenia lasu. W międzyczasie właścicielem lasu stała się gmina. Czy UPUL sporządzony w czasie, gdy właścicielem była wspólnota gruntowa nadal obowiązuje (do końca „ważności” UPUL pozostały 3 lata)? Czy też gmina powinna zlecić opracowanie nowego UPUL na swój koszt?
Na tak postawione pytanie należy udzielić następującej odpowiedzi – UPUL w dalszym ciągu obowiązuje.
Po pierwsze należy wskazać, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy o lasach (uol) uproszczony plan urządzenia lasu jest planem opracowywanym dla lasu o obszarze co najmniej 10 ha, stanowiącego zwarty kompleks leśny, zawierający skrócony opis lasu i gruntów przeznaczonych do zalesienia oraz podstawowe zadania dotyczące gospodarki leśnej.
Po drugie, plan urządzenia lasu sporządza się na okres 10 lat (art. 18 ust. 1 uol).
Po trzecie, UPUL sporządzany jest:
- dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych – na zlecenie starosty (art. 21 ust. 1 pkt 2 uol),
- dla pozostałych lasów – na zlecenie i koszt właścicieli (art. 21 ust. 1 pkt 3 uol).
I w końcu po czwarte, po przeprowadzeniu procedury związanej z wyłożeniem projektu UPUL w siedzibie urzędu gminy oraz wydaniu decyzji w sprawie uznania lub nieuznania zastrzeżeń lub wniosków złożonych przez właścicieli lasu (art. 21 ust. 4 i 5 uol) starosta, po uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie nadleśniczego, zatwierdza UPUL (art. 22 ust. 2 uol).
Z zestawienia powyższych przepisów wynika, że UPUL jest sporządzany „dla lasu”, a nie dla właściciela gruntu.
Skoro zatem UPUL został zlecony przez starostę i wykonany na koszt budżetu powiatu w czasie, gdy to wspólnota gruntowa była właścicielem lasu, to mimo przejścia własności lasu na gminę UPUL obowiązuje w okresie, na który został sporządzony.
Wskazać należy, że ustawa o lasach nie zawiera jakichkolwiek przepisów, które regulowałyby przypadki „wygaśnięcia ważności” UPUL w trakcie jego obowiązywania. Oznacza to, że gmina prowadzić będzie gospodarkę leśną, czy też pozyskiwać drewno, na podstawie UPUL sporządzonego w czasie, gdy właścicielem lasu była wspólnota gruntowa.
Nabywając las od wspólnoty gruntowej gmina przejęła prawa i obowiązki wynikające z UPUL obowiązującego dla tej nieruchomości. W przypadku, gdyby gmina zamierzała dokonać zmian w UPUL obowiązującym na nabytym terenie, to powinno odbyć się to w formie aneksu (art. 23 ust. 1 uol). Zmiana UPUL poprzez sporządzenie aneksu do planu powinna zostać wykonana na zlecenie i koszt gminy.
Ubocznie należy wskazać, że starosta nie może skutecznie domagać się od gminy zwrotu kosztów sporządzenia UPUL, bowiem przepisy ustawy o lasach nie przewidują regulacji w tym zakresie. Co również istotne, w chwili sporządzania UPUL starosta zasadnie poniósł koszty, gdyż w tamtym czasie właścicielem lasu była wspólnota gruntowa, czyli podmiot, dla którego sporządzenie uproszczonego planu odbywa się na zlecenie i koszt starosty.
Końcowo zwracam uwagę, że w przypadku upływu 3 lat (okres pozostały do końca „ważności” UPUL sporządzonego na 10 lat), nowy UPUL będzie musiał być sporządzony na zlecenie i koszt gminy (art. 21 ust. 1 pkt 3 uol).