Przepis art. 24a Prawa geodezyjnego i kartograficznego określa obowiązki starosty i uprawnienia stron, nie nakładając jednocześnie na organ obowiązku indywidualnego zawiadamiania stron o skutkach poszczególnych czynności czy zamiarze ich dokonania, jak też obowiązku pouczania stron o ich uprawnieniach wynikających bezpośrednio z ustawy – tak orzekł NSA w niedawnym wyroku.
Skarżący zarzucał staroście m.in. to, że nie został poinformowany o sposobie wprowadzenia ewidencji do obiegu prawnego, tj. przez ogłoszenie w dzienniku urzędowym województwa na podstawie art. 24a Pgk, a zatem nie miał faktycznej możliwości zaskarżenia modernizacji EGiB w terminie.
Strona wskazała, że była wcześniej informowana o planowanych przez organ czynnościach, np. o planowanym pomiarze na gruncie pomiaru kontrolnego. Mimo zawiadomienia stron o terminie pomiaru starosta następnie podał, że projekt operatu geodezyjno-kartograficznego modernizacji EGiB stał się operatem.
NSA orzekł, że informacja starosty, o której mowa w art. 24a ust. 8 Pgk została ogłoszona w sposób przewidziany w tym przepisie i dane objęte modernizacją, zawarte w projekcie operatu stały się danymi EGiB, a skarżący nie zgłosił w terminie 30 dni zarzutów do tych danych.
Działanie starosty nie narusza art. 8 i 9 kpa (zaniechanie obowiązku informacyjnego stron), bowiem modernizacja EGiB jest uregulowana w przepisie szczególnym, tj. art. 24a Pgk. Procedura ta nie jest regulowana przepisami kpa. Przepisy kodeksu znajdują zastosowanie dopiero w przypadku zgłoszenia zarzutów, bowiem o ich uwzględnieniu lub odrzuceniu orzeka się w drodze decyzji administracyjnej.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 01.12.2022 r., sygn. I OSK 2467/19, orzeczenie prawomocne
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl