WSA w Poznaniu: Podmiot wnioskujący o wydanie pozwolenia na rozbiórkę budynku znajdującego się na obszarze wpisanym do rejestru zabytków jest zobowiązany (zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. — Prawo budowlane) do dołączenia do tego wniosku pozwolenia na prowadzenie tych robót, wydanego przez właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków. Brak takiego pozwolenia stanowi brak formalny wniosku o pozwolenie na rozbiórkę w rozumieniu art. 64 § 2 k.p.a. Nieuzupełnienie tego braku w terminie wyznaczonym przez organ skutkuje pozostawieniem sprawy bez rozpoznania. Informacja o pozostawieniu sprawy bez rozpoznania, skierowana do wnioskodawcy jest formą zakończenia postępowania administracyjnego.
Sprawa dotyczyła skargi na bezczynność i przewlekłe prowadzenie postępowanie przez starostę. Sąd rozpatrujący sprawę wskazał, że zgodnie z art. 30b ust. 3 pkt 5 Prawa budowlanego do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę dołącza się pozwolenia (...), których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustawy. Bez wątpienia "odrębną ustawą" jest m.in. ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, która w art. 36 ust. 1 pkt 1 stanowi, że pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru.
Wpisanie do rejestru zabytków układu urbanistycznego, czy zespołu budowlanego oznacza, że również budynek znajdujący się na tym obszarze jest objęty ochroną wynikającą z wpisania do rejestru zabytków jednego z ww. rodzajów zabytków nieruchomych (określonych w pkt 12 i 13 art. 3 ustawy z 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) (por. wyrok WSA w Warszawie, sygn. akt VII SA/Wa 79/20). Dla zastosowania art. 36 ust. 1 pkt 1 u.o.z. nie jest konieczne, aby obiekt był objęty indywidualnym wpisem do rejestru zabytków (por. wyrok WSA w Warszawie, sygn. akt VII SA/Wa 2173/18).
Sąd wskazał, że roboty budowlane zgodnie z art. 3 pkt 7 Prawa budowlanego - to budowa, a także prace polegające na przebudowie, montażu remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Zatem rozbiórka budynku w zabytku jakim jest układ urbanistyczny wymagała uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków. Sąd zwrócił uwagę na art. 39 ust. 1 Prawa budowlanego, zgodnie z którym: "Prowadzenie robót budowlanych przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków wymaga, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, uzyskania pozwolenia na prowadzenie tych robót, wydanego przez właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków.".
Skarżąca w skardze podnosiła, że nie ubiega się o pozwolenie na budowę na obszarze wpisanym do rejestru zabytków, lecz jedynie o pozwolenie na rozbiórkę, a na obecną chwilę wymaganie od niej uzyskania pozwolenia konserwatorskiego na rozbiórkę budynku położonego na obszarze wpisanym do rejestru zabytków nie znajduje oparcia w przepisie art. 39 ust. 1 Prawo budowlane.
W ocenie Sądu zarzut ten był bezzasadny, a to dlatego, że zgodnie z definicją określoną w art. 3 pkt 12 Prawa budowlanego przez pozwolenie na budowę należy też rozumieć decyzję administracyjną zezwalającą na wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego. Roboty budowlane zaś, jak była mowa wyżej, to również rozbiórka obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7 Prawa budowlanego).
Postanowienie WSA w Poznaniu z 7 grudnia 2022 r. sygn. V SAB/Po 130/22.
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl
Komentarze
Jakie formalności należy jeszcze dopełnić?