- (…) obligatoryjne terminy weryfikacji danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków powodują, że ze względu na brak środków finansowych prace są wykonywane stosunkowo rzadko, a bynajmniej w odstępach czasu nieprzystających do realiów urbanistycznych. Włodarze gmin wskazują, że na przestrzeni 10-15 lat dochodzi bowiem do szeregu zmian zabudowy gruntów, które niejednokrotnie na skutek zaniechań ich właścicieli nie znajdują odzwierciedlenia w ewidencji ze szkodą dla gmin. – napisała posłanka Katarzyna Osos w interpelacji z 18 czerwca br.
Takie sygnały dotarły do parlamentarzystki ze strony Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego, dlatego zwróciła się do ministra infrastruktury z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie, czy możliwe jest zabezpieczenie środków finansowych na weryfikację i sprawdzanie danych ewidencyjnych, tak aby starostowie inicjowali weryfikację danych ewidencji gruntów i budynków w okresach częstszych niż wyznaczone w ramach rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego i budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków ?
Z interpelacją nr 23157 można zapoznać się tutaj.
9 sierpnia br. odpowiedzi na zapytanie udzielił sekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Artur Soboń. Wynika z niej m.in., że:
Zagadnienie dotyczące okresowej weryfikacji danych ewidencyjnych, w kontekście potrzeb zabezpieczenia dodatkowych środków finansowych na ten cel jak również adekwatności częstotliwości tej weryfikacji, zostało poddane analizie przez Głównego Geodetę Kraju.
Na zlecenie Głównego Geodety Kraju wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego pozyskali stosowne informacje i opinie organów odpowiedzialnych za prowadzenie ewidencji gruntów i budynków.
Z przekazanych informacji wynika jednoznacznie, że zdecydowana większość organów prowadzących ewidencję gruntów i budynków obowiązek weryfikacji danych ewidencyjnych realizuje, bądź stosunkowo niedawno zrealizowała, w ramach procedury modernizacji ewidencji gruntów i budynków. Zgodnie z § 55 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, modernizacja ewidencji gruntów i budynków stanowi zespół czynności technicznych, organizacyjnych i administracyjnych podejmowanych przez starostę w celu uzupełnienia bazy danych ewidencji lub jej modyfikacji do wymagań określonych w tym rozporządzeniu. Modernizacja ta może być wykonywana etapami dostosowanymi do wysokości dostępnych na ten cel środków finansowych oraz priorytetów wynikających z potrzeb państwa, jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców oraz obywateli (§ 57 ust. 1). Etapy te określa się w projekcie modernizacji sporządzanym przez starostę dla całej jednostki ewidencyjnej lub jej części.
Tak więc działania podejmowane w ramach procedury modernizacji ewidencji obejmują również weryfikację danych ewidencyjnych i porównanie tych danych ze stanem faktycznym. W powiatach, w których nie został zakończony proces modernizacji, działanie to stanowi priorytet w zakresie geodezji i kartografii, w tym również w kontekście zapotrzebowania na środki finansowe. W związku z tym, że w ramach modernizacji ewidencji dokonywana jest weryfikacja i aktualizacja danych, większość powiatów będzie opracowywać plany okresowych weryfikacji dopiero po zakończeniu tej procedury.
Powyższą priorytetyzację zadań potwierdza fakt, że dotychczas jedynie nieliczne powiaty występowały o zabezpieczenie dodatkowych środków finansowych na weryfikację danych – z informacji przekazanych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii wynika, że potrzebę taką zgłosiło 20 powiatów. W związku z tym, że procedura modernizacji obejmuje działania, które realizuje się również w ramach procedury weryfikacji, jak również w związku z opisanymi powyżej ustawowymi mechanizmami bieżącej aktualizacji danych ewidencyjnych, kilku wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, podało w wątpliwość zasadność istnienia ww. przepisu § 54 rozporządzenia. Uznają oni bowiem, że po zakończeniu procesu modernizacji, istniejące mechanizmy aktualizacji danych ewidencji gruntów i budynków są wystarczające do zapewnienia aktualności tego rejestru. W przypadku stwierdzenia niezgodności w zakresie zgromadzonych danych, są one eliminowane w procedurze modernizacji.
Należy również podkreślić, że na pytanie o zasadność zwiększenia częstotliwości przeprowadzania działań weryfikacyjnych w stosunku do terminów określonych w § 54 rozporządzenia, jedynie Opolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego, Miasto Sopot a także sześć powiatów w województwie kujawsko- pomorskim, cztery powiaty w województwie śląskim oraz jeden powiat w województwie podlaskim potwierdziły taką potrzebę.
W związku z powyższym, odpowiadając na pytanie o możliwość zabezpieczenia środków finansowych na weryfikację i sprawdzanie danych przez starostów w okresach częstszych niż wynikające z przepisów rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, należy stwierdzić, iż zebrane przez Głównego Geodetę Kraju informacje nie potwierdzają potrzeby skrócenia obecnie ustalonych okresów. Priorytetem jest jak najszybsze zakończenie procesu modernizacji ewidencji gruntów i budynków we wszystkich powiatach i niemal wszystkie powiaty wskazują na potrzebę zabezpieczenia środków na ten cel. W związku z tym podejmowane są między innymi inicjatywy pozwalające na dofinasowanie tych działań w ramach dostępnych środków europejskich (POPC, RPO).
Odpowiedź jest dostępna tutaj.