Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego jako wierzyciel, a jednocześnie organ egzekucyjny - w sytuacji stwierdzenia, że obowiązek o charakterze niepieniężnym nałożony decyzją nie został wykonany - ma podstawy do skierowania na podstawie art. 15 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji upomnienia do strony skarżącej, wystawienia tytułu wykonawczego i na jego podstawie wszczęcia postępowania egzekucyjnego (art. 26 § 1 ustawy.).
Sad wskazał również, że obowiązek o charakterze niepieniężnym jest niewykonalny z przyczyn faktycznych, jeżeli nie istnieją techniczne możliwości jego realizacji, a niewykonalność ta musi mieć charakter obiektywny. Obowiązek taki musi być niemożliwy do wykonania nawet przy uwzględnieniu aktualnych osiągnięć wiedzy i techniki. Bez znaczenia są w tym przypadku ewentualne utrudnienia, koszty, a także konieczność zapewnienia bezpieczeństwa dla ludzi i mienia. Trudności techniczne lub ekonomiczne, choćby bardzo poważne, w wyegzekwowaniu wykonania obowiązku nałożonego decyzją, jak również negatywne stanowiska jej adresatów lub innych osób, zainteresowanych utrzymaniem dotychczasowego stanu rzeczy, nie stanowią o niewykonalności obowiązku.
Do obowiązków o charakterze niepieniężnym, wynikających z Prawa budowlanego, które mają charakter obowiązków publicznoprawnych, należy obowiązek rozbiórki na mocy art. 50a pkt 2 Prawa budowlanego. Obowiązek taki podlega egzekucji administracyjnej.
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 14 września 2017 r., sygn. akt: II SA/Po 682/17