Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o zarzadzaniu kryzysowym finansowanie wykonywania zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim planuje się w ramach budżetów odpowiednio gmin, powiatów i samorządów województw.
Z powyższego wynika, że wydatki te są związane z planowanymi działaniami jednostek samorządu terytorialnego, zmierzającymi do realizacji celów zarządzania, określonymi w art. 2 ustawy który definiuje pojęcie zarządzani kryzysowego i szczegółowo wskazanymi w zależności od rodzaju jednostki samorządu terytorialnego w art. 15–19 ustawy.
I tak, zarząd województwa uczestniczy w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, w tym planowania cywilnego, wynikających z jego kompetencji (art. 15 ustawy).
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy do zadań starosty w sprawach zarządzania kryzysowego należą:
- kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń 50 na terenie powiatu;
- realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
- opracowywanie i przedkładanie wojewodzie do zatwierdzenia powiatowego planu zarządzania kryzysowego,
- realizacja zaleceń do powiatowych planów zarządzania kryzysowego,
- wydawanie organom gminy zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- zatwierdzanie gminnego planu zarządzania kryzysowego;
- zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;
- wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatów i miast na prawach powiatu;
- zapobieganie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym, przeciwdziałanie im i ich usuwanie;
- współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym, zapobiegania im i ich usuwania;
- organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
Z kolei do zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w sprawach zarządzania kryzysowego należą stosownie do art. 19 ust. 2 ustawy:
- kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy;
- realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
- realizacja zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu zarządzania kryzysowego;
- zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;
- wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gmin i gmin o statusie miasta;
- zapobieganie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym, przeciwdziałanie im i ich usuwanie;
- współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym, zapobiegania im i ich usuwania;
- organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
W budżetach samorządów wydatki na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego, o których mowa powyżej powinny być klasyfikowane w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdziale 75421 – Zarządzanie kryzysowe w zależności od potrzeb w wydatkach bieżących lub majątkowych.